Actualitatea panortodoxă prezentată de Părintele Theodoros Zisis

Actualitatea panortodoxă prezentată de Părintele Theodoros Zisis

La propunerea fraților de la Apologeticum  am ascultat cele două înregistrări şi am scris rezumatele lor:

1. cea lungă, de 32 min.

În primul rând, trebuie spus că este o prezentarea a actualităţilor ortodoxe pe care Pr. Zisis, se pare, o face în fiecare duminică după slujbă enoriaşilor săi. A prezentat următoarele teme:

Mai întâi situaţia Mitropolitului Artemie al Raşcăi. Schimbul de scrisori dintre Artemie şi Mitropolitul Serafim al Pireului (scrisoarea lui Artemie către toţi episcopii ortodocşi, luarea de poziţie a lui Serafim, răspunsul de mulţumire al lui Artemie), pe care noi le-am tradus toate din Ὀρθόδοξος Τύπος (Presa Ortodoxă) . De asemenea spune că la o liturghie pe care a săvârşit-o Artemie undeva la o mănăstire au venit creştini din toată Serbia, ca să îl susţină. Artemie şi-a exprimat bucuria că Mitropolitul Serafim, precum şi monahi şi eremiţi din Sfântul Munte şi-au exprimat sprijinul prin scrisori de solidaritate.Pr. Zisis a citit de asemenea şi scrisoarea metohului Marii Lavre, care se află în Volos, Ano Gazea, şi pe care o semnează stareţul metohului, Arhim. Grigorie Hatzinikolaou, care condamnă caterisirea necanonică a lui Artemie. Aceste veşti despre luările de poziţie împotriva caterisirii lui Artemie le consideră dădătoare de bucurie şi de speranţă, pozitive.
Urmează şi veştile proaste:

Ultima săptămână a lunii ianuarie a fost declarată ca săptămână de rugăciune împreună cu neortodocşii. Astfel, la Tesalonic şi în Kerkira, spre exemplu, au avut loc asemenea rugăciuni comune la care, din păcate, au participat profesori de teologie ortodoxă de la Tesalonic, printre care şi un cleric, doctorand al Pr. Zisis. Un motiv în plus de mâhnire. Iar la Kerkira a participat un reprezentant al episcopului ortodox. În Serbia a luat parte la aceste rugăciune comune cu eterodocşii Mitropolitul Irineu Bulovici, prof de teologie la Facultatea de Teologie Ort. din Belgrad, unul dintre prigonitorii Mitropolitului Artemie.
Mitropolitul Hrisostom de Messinia, şi el unul dintre doctoranzii Pr. Zisis – încă un motiv de mâhnire! -, a participat la lansarea cărţii unui autor papistaş ca unul dintre cei trei prezentatori, alături de un cardinal şi de un teolog catolic. O carte cu titlul Compediul învăţăturii sociale a Bisericii, unde prin Biserică se înţelege desigur “Biserica papistaşă”.
Preşedintele rus a fost în vizită la Papă. Pr. Zisis arată că, din păcate, nici Rusia nu este scutită de “închinarea la Papă”. De curând Rusia a stabilit relaţii diplomatice cu Vaticanul. Amintea că atunci când acest lucru s-a petrecut în Grecia au avut loc puternice proteste din partea Sinodului Bisericii Greciei, a Facultăţii de Teologie şi din partea multor părinţi duhovniceşti, mai ales din Sfântul Munte. Recunoaşterea diplomatică a statului Vatican înseamnă recunoaşterea faptului că o biserică poate funcţiona ca stat, ceea ce este inadmisibil. “Speram ca măcar Rusia să fie ferită de asemenea sminteli”. Anunţă de asemenea că de curând a avut loc în Rusia un festival interreligios de muzică. De asemenea, Mitropolitul Ilarion Alfeev participă la întâlniri interreligioase cu rabini.
În Serbia s-a anunţat pentru 2013 primirea oficială a Papei. Pr. Zisis subliniază că acest lucru nu ar fi fost posibil cu Artemie în Sinod.
Serioase ameninţări ecumeniste din SUA. Anumite grupări de protestanţi din Statele Unite propun ca creştinii şi musulmanii să renunţe la diferenţele lor dogmatice şi istorice şi să formeze o unică religie, CRISLAM– O NOUĂ AMENINŢARE ECUMENISTĂ DIN S. U. A. – UN SINCRETISM DINTRE CREŞTINISM ŞI ISLAM, NUMIT CRISLAM. Deja în anumite centre religioase din Huston, Atlanta etc. pastorii protestanţi ţin Coranul alături de Biblie!
În final citeşte mesajul unei misionare ortodoxe din Taiwan, de origine chineză, care le transmite grecilor să ia aminte la marele tezaur duhovnicesc pe care îl deţin şi faţă de care sunt nepăsători. Le arată că, în ciuda crizei sunt foarte bogaţi duhovniceşte, spre deosebire de Taiwan, o ţară aflată în creştere economică, dar foarte foarte săracă spiritual.

2. cea scurtă, de 16 min.

Este vorba de asemenea de o prezentare duminicală a actualităţii ortodoxe, 10.04.2011.

 Un preot din Tesalonic, Părintele Nikolaos Manolis de la Biserica Profetului Ilie din Tesalonic, originar din Kozani, care are o parohie foarte bună, cu o linie bună şi o foarte intensă lucrare  misionară printre tineri, a adresat de curând o scrisoare de protest Mitropolitului Pavel de Servi şi Kozani. Protestează împotriva unui eveniment pe care îl va organiza numita Mitropolie pentru a sărbători 10 ani de activitate a Academiei de Studii Teologice din Volos, din cadrul Mitropoliei Dimitriadelor. Menţionează Pr. Zisis că unul dintre mentorii Academiei de la Volos este Miltiadis Konstantinou, prof. de Vechiul Testament al Facultăţii de Teologie din Tesalonic, recunoscut pentru viziunile sale catolice şi ca unul care este foarte implicat în organizarea săptămânii de rugăciune împreună cu eterodocşii. Pr. Nikolaos Manolis îl întreabă pe Mitropolitul Pavel: “Cum puteţi să binecuvântaţi activitatea unei asemenea academii teologice într-o perioadă în care Mitropolitul Pireului Serafim, Mitropolitul de Nafpaktos Ierotheos, Mitropolitul Kithirelor Serafim, Mitropolitul Glifadei, Pavel, au luat poziţie fermă împotriva activităţii şi învăţăturii acestei academii?” Ultimul, Mitropolitul Glifadei a afirmat că teologia acestei academii “denaturează adevărul Bisericii şi este o adevărată catastrofă pentru Biserica noastră“. Profesori de teologie şi părinţi duhovniceşti, mai ales din Sfântul Munte, au afirmat că Academia din Volos susţine poziţii eretice, de factură protestantă şi papistaşă. Este Academia “denaturării teologiei ortodoxe“. La aceste afirmaţii, Pr. Zisis comentează: “Ca să spui aceste lucruri e nevoie de curaj. Nu o spun episcopii şi o spune un preot de mir, care în felul acesta îşi primejduieşte poziţia.” Pr. Nikolaos îl roagă pe Mitropolitul Pavel de Servi şi Kozani să anuleze evenimentul, pentru că altfel va aduce laude unei academii care seamănă confuzie şi sminteală în Biserică. Pr. Zisis comentează că asemenea poziţii, precum cea a Pr. Nikolaos Manolis, fac cinste clerului nostru.

În continuare vorbeşte despre un congres teologic internaţional organizat de Facultatea de Teologie din Tesalonic, Departamentul Teologie, împreună cu Consiliul Mondial al Bisericilor. Este a doua oară când se organizează la Tesalonic un asemenea eveniment, primul a avut loc pe timpul Arhiepiscopului Hristodul care a afirmat atunci că “nu se pune problema ieşirii Greciei din Consiliul Mondial al Bisericilor”. Atunci, Pr. Zisis a luat o poziţie fermă împotriva congresului. “De data aceasta însă nu ne-au mai anunţat, pentru că se tem că vom lua poziţie. Pe dl Tselenghidis, spre exemplu, nici măcar nu l-au anunţat. Şi a protestat dl Tselenghidis: “Cum e posibil acest lucru? În departamentul meu şi eu să nu ştiu acest lucru?”. Se ascund pentru că se tem. Din program vă citesc doar numele preşedinţilor sesiunilor de comunicări şi ale conferenţiarilor: Mitropolitul Ghenadios Sassima al Patriarhiei Ecumenice, Mitropolitul Hrisostom al Messiniei, Marina Kolovopoulou, Dimitra Koukoura, Mitropolitul Elpidofor al Patriarhiei Ecumenice etc.

Cardul cetăţeanului: “Mă întreabă foarte multă lume asupra acestui lucru şi se pare că mulţi nu înţeleg ceea ce spun, unii chiar din cercul nostru. Ei pun în gura mea lucruri pe care eu nu le spun, nu înţeleg sau vor să denatureze? Mi-a telefonat un monah din Sfântul Munte şi o monahie a telefonat Pr. Serafim de la Ierusalim cum că circulă zvonul că Pr. Theodoros Zisis a făcut o declaraţie în favoarea cardului cetăţeanului. Spun asta ca să se audă, pentru că toate aceste lucruri sunt false. Eu nu am făcut niciodată declaraţie în favoarea cardului cetăţeanului. Ceea am spus şi o repet este că chestiunea cardului cetăţeanului ca act politic ne priveşte pe toţi, îndosarierea ne priveşte pe toţi. De vreme ce suntem cetăţeni ai acestui stat, toţi suntem neliniştiţi de perspectiva îndosarierii. Iar dacă s-ar organiza o mişcare politică împotriva cardului cetăţeanului, evident, eu aş fi împotriva cardului cetăţeanului. Dar pentru că problema cardului cetăţeanului a fost corelată cu anumite vederi şi consecinţe teologice, cu 666, cu Antihrist şi cu sfârşitul lumii, eu am declarat doar că nu abordez chestiunea din punct de vedere teologic, am reţineri. Pentru că, dacă accept faptul că acest card al cetăţeanului ne aduce pecetea lui Antihrist şi pe 666, înseamnă că Antihrist a venit şi a venit şi sfârşitul lumii. Dar eu mă tem să fiu neascultător faţă de ceea ce spus Însuşi Hristos: “Iar de ziua şi de ceasul acela nimeni nu ştie, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl.” (Mt. 24, 36). Nimeni nu ştie când va veni ziua aceea şi când va veni Antihrist. Printre exagerările care au loc se numără şi cazul unui ieromonah, foarte zelos şi entuziast, care a publicat o carte în care spune că Antihrist a venit, s-a născut. Suntem în pericolul să păţim ceea ce au păţit Martorii lui Iehova care au stabilit date ale celei de A Doua Veniri şi până la urmă s-au dovedit mincinoşi. Respectivul ieromonah a scris că Antihrist s-a născut în 1980 şi se va arăta în 2013, la vârsta de 33 de ani. Această carte circulă cu titlul “Antihristul a venit: 1980-2013″ şi se vinde foarte bine.
Nu sunt doar eu care am rezerve, sunt şi alţi părinţi, dar nu le voi pomeni numele acum doar ca să-mi întăresc eu poziţia.
În orice caz, o repet: sunt împotriva cardului cetăţeanului ca act politic, ca act de îndosariere, dar am rezerve faţă de corelarea acestuia cu 666 şi cu Antihrist.”

——————————————————-

Traducere Mihail Ilie

Sursa:graiulortodox.wordpress.com

Un comentariu la „Actualitatea panortodoxă prezentată de Părintele Theodoros Zisis”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

%d blogeri au apreciat: