Cehia şi Slovacia: Scepticism în Fanar în ceea ce priveşte recunoaşterea noului Întâistătător

Cehia şi Slovacia:

Scepticism în Fanar în ceea ce priveşte recunoaşterea noului Întâistătător

 

mitres_605_420

 

În ciuda aparentei rezolvări a problemei din interiorul Bisericii Cehiei şi Slovaciei, după alegerea noului Mitropolit Rastislav, se pare că acest lucru reprezintă încă o chestiune de viitor.

La o săptămână după întrunirea Adunării Bisericeşti Generale, care l-a ales pe noul Întâistătător, singurele Biserici care au recunoscut oficial hotărârea acesteia sunt Patriarhia Moscovei şi cea a Antiohiei.

Fanarul, pe lângă încercarea noului Mitropolit de a crea o legătură cu Patriarhia Ecumenică, se află într-o stare de aşteptare. În acelaşi asentiment se află şi majoritatea Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe Locale, care, după cum se pare, aşteaptă poziţia oficială a SS Bartolomeu.

Două sunt subiectele majore care creează un disconfort Fanarului. Primul priveşte procedura de înlocuire a Locţiitorului Bisericii Ortodoxe din Ţinuturile Cehe şi Slovacia din luna decembrie 2013, şi celălalt se referă la măsura în care a fost respectat Statutul de Organizare al Bisericii Cehiei şi Slovaciei, la alegerea noului Mitropolit de Praga şi a noului Mitropolit Primat.

Înlăturarea Înaltpreasfinţitului Părinte Simeon

Chiar dacă şi la întrunirea furtunoasă a Sfântului Sinod, care a avut ca rezultat înlocuirea Înaltpreasfinţitului Simeon din demnitatea de locum tenens, au fost prezenţi observatori din partea Patriarhiei Constantinopolului şi cea a Moscovei, Fanarul a avut importante rezerve în ceea ce priveşte respectarea procedurii de înlocuire.

În cazul în care Patriarhia Ecumenică nu recunoaşte drept canonică înlocuirea Înaltpreasfinţitului Simeon, atunci toate câte au urmat vor fi considerate, cel puţin la Fanar, ca fiind invalide.

Moscova însă, a afirmat că toate s-au derulat în conformitate cu sfintele canoane.

Alegerea noului Mitropolit de Praga

Cel de-al doilea subiect la fel de deranjant pentru Fanar are legătură cu cele ce au urmat alegerii noului Întâistătător de către Adunarea Bisericească Generală.

Conform Statutului de Organizare al Bisericii Ortodoxe din Ţinuturile Cehe şi Slovacia, candidaţii pentru scaunul mitropolitan pot fi Arhiepiscopii de Prešov şi de Praga.

Odată cu retragerea Mitropolitului Hristofor, scaunul mitropolitan de Praga a rămas vacant, şi deci, mai înainte de a fi ales Întâistătătorul Bisericii, trebuia să fie ocupat locul vacant al Arhiepiscopiei de Praga.

Conform reglementărilor de acolo, noul Arhiepiscop este propus şi ales de Sfântul Sinod, şi, în continuare, recunoscut de Adunarea Eparhială din Praga. Odată ales noul Arhiepiscop de Praga, poate fi convocată Adunarea Bisericească Generală, care reprezintă cel mai înalt organism de conducere al Bisericii, având reprezentanţi din ambele ţări (scil. Cehia şi Slovacia) şi care îl poate alege pe noul Întâistătător.

În cazul alegerii Arhiepiscopului Ioachim de Praga, aşa ceva nu a avut loc, după cum susţine Înaltpreasfinţitul Simeon, care, pur şi simplu, a „frânat” procedura de recunoaştere a celui dintâi, cerând prin scrisori adresate Patriarhiei Ecumenice să fie luate în considerare reclamaţiile aduse.

Concret, alegerea noului Arhiepiscop de Praga nu a fost validată de Adunarea Eparhială din Praga, ci de Adunarea Bisericească Generală a Eparhiei de Prešov.

Cealaltă parte susţine că, de vreme ce a avut loc convocarea celui mai înalt organism de conducere al Bisericii, care a şi validat hotărârea sinodală, nu se poate ridica problema legitimităţii.

În orice caz, este vorba de o „nebuloasă” care nu se va putea clarifica mai devreme de următoarea întrunirea Sfântului Sinod al Patriarhiei Ecumenice.

 

Ploaie de scrisori

În ultimele zile, Patriarhia Ecumenică a primit mai multe scrisori venite din ambele părţi, care susţin poziţii diametral opuse. Pe de o parte, membrii Adunării Bisericeşti Generale au transmis o scrisoare Patriarhiei Ecumenice în care confirmă faptul că lucrările lor au avut ca bază îndemnurile şi sfaturile părinteşti ale SS Bartolomeu.

În scrisoarea publicată de Agenţia de Ştiri Dogma.gr, alegătorii care au procedat la alegerea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe a Ţinuturilor Cehe şi Slovaciei, îl încredinţează pe Patriarhul Ecumenic de respectarea Statutului de Organizare al Bisericii, după cum ceruse Sanctitatea Sa, de vreme ce alegerea noului Întâistătător a urmat alegerii Arhiepiscopului de Praga.

Am dori să Vă mulţumim pentru îndemnurile şi sfaturile părinteşti ale Sanctităţii Voastre, pe care le-am primit ca fundament al lucrărilor acestei Adunări Generale.

Astfel, având doi candidaţi pentru scaunul mitropolitan al Sfintei noastre Biserici Locale, respectiv pe Arhiepiscopul Rastislav de Prešov şi Slovacia şi pe Arhiepiscopul Ioachim de Praga, cu mare bucurie, dorim să Vă informăm că Adunarea Generală a ales pe Arhiepiscopul Rastislav de Prešov şi Slovacia drept nou Mitropolit Primat al Sfintei Biserici Ortodoxe Autocefale a tuturor Ţinuturilor Cehe şi Slovaciei.

Scrisoarea încheie cu exprimarea recunoştinţei faţă de Patriarhul Ecumenic, din partea căruia sunt cerute ajutorul, sfatul şi binecuvântarea părintească.

Poziţia Arhiepiscopului Simeon

La doar o zi după alegerea Mitropolitului Rastislav, Înaltpreasfinţitul Simeon a trimis o scrisoare Patriarhiei Ecumenice, în care face referire la declanşarea unei schisme.

Cu tristeţe, vă înştiinţez că schisma din sânul Bisericii Ortodoxe a Cehiei şi Slovaciei a devenit realitate. Încerc să găsesc curajul să continuu nevoinţa cu ajutorul Sanctităţii Voastre, în calitate de singur episcop canonic al Bisericii Cehiei şi Slovaciei.

Arhiepiscopul îl înştiinţează pe Patriarhul Ecumenic despre rezultatele alegerilor, pe care le caracterizează drept necanonice, subliniind faptul că Sinodul nu a fost convocat de către Înaltpreasfinţia Sa.

Nu vreau ca schisma să persiste. Vă implor, Sanctitatea Voastră,  Arhiepiscop al Noii Rome şi Patriarh Ecumenic, să ne ajutaţi să găsim o soluţie subliniază dând accente foarte dramatice, completând, totodată, că va fi trimisă încă o scrisoare care va conţine un raport detaliat al evenimentelor.

 –

Sursa: http://www.dogma.gr/default.php?pname=Article&art_id=5033&catid=7

Traducere:  IAN

 

2 comentarii la „Cehia şi Slovacia: Scepticism în Fanar în ceea ce priveşte recunoaşterea noului Întâistătător

  1. Emanuela

    Cei trei episcopi Rostislav, Joachim si Juraji au procedat corect din punc de vedere canonic. Se pare ca cel care aduce schisma in biserica Ceha si Slovaca e chear insusi arhiepiscopul de Olomouc si Brno, Simeon. Care a intrat in viata monahala la varsta de 75 de ani dupa ce i-a murit sotia.La scurta vreme a fost calugart si sfintit ca episcop, iar acum dupa spusele unui clar vazator tanjeste sa ajunga mitropolit. Tot el l-a fortat si pe episcopul emerit Krystof sa-si de-a demisia….(acuzandu-l cu dovezi ca a incalcat voturile monahale). In dorinta de a ocupa el locul vacant de mitropolit primat, considerand ca e cel mai batran arhiereu si i se cuvine. Acum lupta din rasputeri cu oamenii lui care nu au nimic cu biserica 🙁 sa-l induplece pe Patriarhul Ecumenic precum ca el e cel canonic…. Ar fi bine sa-l trimita Patriarhul la pensie sa scrie povestioare de adormit copii ca si asa mare lucru nu mai face ptr. biserica Ceha, decat o denigreaza prin mass-media impreuna cu slujile lui.

  2. Laura

    Totul s-a petrecut conform canoanelor Bisericii. Cu parere de rau dar sunt de acord cu Emanuela, ca cel ce aduce schisma in biserica locala e vladika Simeon, care nu stie ce e acela monahism, si a fost calugarit pe fuga si hirotonit episcop sa-i fie de ajutor, vicar ( vorba vine…) Mitropolitului de atunci regretabilul si vrednicul Vladika Dorotei, dar pe care nu l-a ajutat deloc, el locuind in timpul urmator tot acasa la el neimplicandu-se in treburile biserici.
    Acest batranel ( Vl. Simeon) ar trebui sa-si vada de treburile lui si sa-i lase pe episcopi cei tineri sa faca ordine in aceasta biserica care a suferit mult in ultima vreme. Nu e deloc frumos sa minta prin scrisori pe Prea Fericitul Patriarh Ecumenic Bartolomeu…. E trist, sper sa-si dea seama curand ca greseste, caci e destul de bolnav si nu stie cand ii va veni ceasul … si isi va pierde mantuirea pt lucruri pamantesti; e urat sa arunci cu noroi in biserica ta…
    Iertare daca pe cineva deranjeaza comentariul meu.

Comentariile sunt închise.