Mitropolitul Nikolaos Mesogaias – Scurt interviu
Care este sensul Paştelui ?
Cred că este întreit. În primul rând, prin Înviere avem dovada dumnezeirii lui Hristos; al doilea sens … se desfiinţează moartea; iar al treilea, în cadrul definit de celelalte două, este provocarea la o viaţă nouă.
Mielul fript ne îndepărtează de sensul Paştelui ?
Dacă cineva sărbătoreşte Paştele doar cu miel, este un Paști mărginit. Pe de altă parte, omenesc este să prăznuim şi prin mijloace materiale.
Învierea lui Hristos nu este o provocare la adresa capacităţii noastre raţionale ?
O aruncă în aer. Învierea nu are deloc logică.
Şi atunci, de ce să mai credem ?
Credinţa este ceva mai înalt decât capacitatea raţională, decât canonul moral, decât aşteptările emoţionale. Credem ceea ce este dincolo de raţiune.
Poate fi cineva creştin ortodox şi să considere Învierea o simplă „poveste” ?
Da, se poate găsi în cultura şi civilizaţia ortodoxă, dar, după cum zice apostolul Pavel, după o predanie seacă. Predanie seacă şi viaţă seacă.
Dumneavoastră credeţi în Înviere ?
Cu toate celulele mele. Singurul lucru pe care-l cred este Învierea. Iar credinţa în Înviere îi dă omului capacitatea de a ieşi din sine. Nu mai ai nevoie de minuni şi de dovezi, ci te linişteşti şi pătrunzi în alt univers, care este Biserica.
Dat fiind faptul că mai toate religiile propovăduiesc viaţa de după moarte, este posibil ca astfel, pur şi simplu, să fie potolită o nevoie psihologică a omului ?
S-ar putea, pentru că o astfel de nevoie există. Dar, mai întâi se crede, apoi vine certitudinea. Şi este atât de frumos acest lucru.
Dacă v-aţi fi născut mai la est sau mai la vest, nu aţi fi aparţinut altei religii ?
Se poate … Să fi fost muftiu … Sau cardinal.
Şi atunci, de ce să credem că Ortodoxia este unicul adevăr ?
Pentru că, întâmplându-se să ne naştem aici, s-a dovedit acest lucru înlăuntrul nostru. Nu ştiu ce-ar fi fost dacă m-aş fi născut altundeva.
Câţi dintre creştinii ortodocşi din Grecia sunt creştini cu adevărat ?
Cred că numărul acestora este foarte mic. Iar pentru acest lucru suntem vinovaţi ca Biserică, deoarece ne-am complăcut şi laicizat; mai simplu spus, funcţionăm instituţional, nu mistagogic. Adică, ar trebui să-i luăm altfel pe oameni şi, încetul cu încetul, să-i conducem spre taina lui Dumnezeu.
Vă deranjează faptul că cei mai mulţi ajung la biserică cu jumătate de oră înainte de Înviere şi pleacă după „Hristos a înviat” ?
Nu mă deranjează, dar este ca şi cum s-ar duce la o nuntă şi, imediat după ce apare mireasa şi începe nunta, ei pleacă. E păcat. Se nedreptăţesc pe ei înşişi.
Sfânta Lumină se aprinde singură, de-adevăratelea, sau cu chibrituri ?
Omul contemporan, în numele ştiinţei, crede că universul a luat fiinţă din nimic. De ce nu ar putea Sfânta Lumină să ia naştere din nimic ? Cea mai mare semnificaţie a Sfintei Lumini este că toţi luăm lumină din aceeaşi sursă. Acest lucru este foarte important. De ce să-l pierdem ?
Dacă trupul omenesc, mai puţin al lui Hristos, şi-aşa se descompune, de ce se opune Biserica arderii celor morţi ?
Deoarece arderea nu permite descompunerea fiziologică. Nu vrem să facem ceva brusc şi, cu respect faţă de îngroparea lui Hristos, prezentăm fiecărui om evenimentul Îngropării şi Învierii.
Aţi refuza să daţi binecuvântarea voastră cuiva care ar vrea să fie ars ?
Aş face ceea ce hotărăşte, în cele din urmă, conştiinţa Bisericii.
În Grecia, Biserica nu constituie un sistem care, de multe ori, cultivă fanatismul ?
Mă tem că aveţi dreptate. Desigur, sunt şi multe alte ocazii în care Biserica eliberează omul cu adevărat.
De ce aţi înapoiat statului elen salariul dumneavoastră ?
Ceea ce e cu adevărat interesant este faptul că statul elen este incapabil până şi să-mi taie salariul. Încă sunt plătit, iar salariul merge la fundaţii. Măcar de mi-ar suspenda calitatea de funcţionar public. Nu doresc să fiu funcţionar al Statului.
Aşadar, sunteţi pentru separarea Bisericii de Stat ?
Da. Biserica, cu cât este mai dezlegată de Stat, cu atât este mai Biserică. Devine mai apropiată de mesajul pe care îl propovăduieşte. În acest moment, făcând parte din sistemul politic, se prăbuşeşte împreună cu acesta.
Şi cum vor trăi preoţii, fără salar ?
Mult mai bine. Impozitarea Bisericii este o măsură antipopulară. Lumea dă câte ceva la pangar şi se adună nişte bani. Dacă Biserica Greciei hrăneşte zilnic 50 000 de persoane – după cum a făcut cunoscut, cu câteva zile mai-nainte, Sfântul Sinod -, şi este impozitată cu 20%, cineva va trebui să găsească o sursă de hrană pentru 10 000 de oameni.
Dumneavoastră aveţi alte surse de venit ?
Nu am nevoie.
Şi ce mâncaţi ?
Nici nu vă puteţi imagina. Îmi aduc de la mânăstiri cele mai bune ouă.
Ştiinţa v-a făcut să vă îndoiţi de existenţa lui Dumnezeu ?
Din contră. Pe când eram în America mă înfruptam din cele mai bune părţi ale ştiinţei, şi cu toate acestea, am simţit că ea nu mă poate sătura. Deplinătate mi-a dat nevoia de a transgresa moartea, degradarea, timpul.
Ştiinţa ar putea descoperi vreodată începuturile universului, ceea ce a fost înainte de Big Bang ?
Înainte de Big Bang nu exista timp, aşadar, nu există „înainte de”. Ştiinţa este o unealtă extraordinară care ne arată frumuseţea lumii materiale. Dar este mult prea limitată pentru a ne arăta limitele omului.
Crucea dumneavoastră personală ?
Cel mai rău este sinele meu. Dificil lucru sinele omului.