MITROPOLITUL SERAFIM AL PIREULUI: Rămân statornic în poziţiile mele asupra necanonicităţii caterisirii Mitropolitului Artemie al Raşcăi

MITROPOLITUL SERAFIM AL PIREULUI:

Rămân statornic în poziţiile mele asupra necanonicităţii caterisirii Mitropolitului Artemie al Raşcăi

 

A susţinut acest lucru  şi în şedinţa Sfântului Sinod al Bisericii Greciei.

Semnalează că are obligaţia să semneze, ca membru al Sinodului Permanent, deciziile luate de acesta prin majoritate de voturi.

Mitropolitul Pireului Serafim prin scrisoarea sa către «Ὀρθόδοξος Τύπος» („Presa Ortodoxă”) răspunde la comentariul nostru potrivită căruia, deşi a recunoscut caracterul anticanonic al caterisirii Mitropolitului antiecumenist şi antipapistaş al Raşcăi şi Prizreniei, Artemie, a semnat totuşi un document sinodal prin care adoptă poziţia Bisericii Greciei, cum că Mitropolitul Raşcăi a recurs la calomnii, propagandă şi la conciliabul în dauna Bisericii Ortodoxe a Serbiei. Mitropolitul Pireului prin scrisoarea sa către „OT”:

 1) Susţine că rămâne statornic în poziţiile sale asupra necanonicităţii caterisirii Mitropolitului Raşcăi şi Prizreniei Artemie.

2) Aceste poziţii le-a susţinut şi în Sfântul Sinod al Bisericii Greciei.

3) Semnalează că decizia Sinodului Permanent al Bisericii Greciei a fost luată prin majoritate şi că el personal a fost în minoritate.

4) A subliniat că are obligaţia să semneze deciziile luate prin majoritate de voturi şi astfel acestea apar ca unanime.

 Textul complet al scrisorii este următorul:

„Prea învăţate Domnule Director, Gheorghios Zervos.

 În distinsa ediţie a «Ὀρθόδοξος Τύπος» („Presa Ortodoxă”), organul de presă al Uniunii Ortodoxe Panelene, din 22/4/2011 cu numărul 1876, în articolul semnat de dumneavoastră de pe prima pagină, cu titlul „Se pregăteşte excomunicarea Mitropolitului Artemie”, sunt conţinute comentarii care exprimă surpriza şi neliniştea pentru faptul că în enciclica dată publicităţii de Sinodul Bisericii Greciei şi  ierarhilor acesteia – prin care se face cunoscut conţinutul documentului patriarhal trimis de Preafericitul Patriarh al Serbiei kir Irineu cu privire la Preasfinţitul Episcop al Raşcăi şi Prizreniei kir Artemie – există printre membrii Sinodului Permanent care semnează această enciclică şi numele meu. Cu privire la neliniştile expuse în articolul amintit aduc următoarele precizări:

  1. Este deja cunoscut publicului larg faptul că s-a demonstrat în mod incontestabil pe baza deciziei cu numărul 1410/2010 a Camerei 6 Penale că întreaga urmărire penală, degradarea şi caterisirea Preasfinţitului Episcop al Raşcăi şi Prizreniei, kir Artemie, de către Biserica Serbiei este oportunistă, neîntemeiată şi, prin urmare, necanonică. Lucrătura şubredă uneltitorilor a căzut cu răsunet şi s-a sfărâmat. Acest lucru l-am afirmat şi îl afirm cu toată umila mea forţă.
  1. La şedinţa Sinodului Permanent în cadrul căreia am fost informaţi de către Preşedintele acestuia, Preafericitul Arhiepiscop al Atenei şi întregii Grecii, kir Ieronim al II-lea, despre scrisoarea la care ne-am referit mai sus, eu personal am expus pe larg violarea Sfintelor Canoane şi a dreptului internaţional de către Biserica Serbiei prin înlăturarea brutală, la ordinul factorului americano-sionist sub protectoratul căruia se află provincia Kosovo, a Preasfinţitului Mitropolit Artemie precum şi complotul împotriva acestuia, aşa cum arată alocuţiunile mele consemnate în actele şedinţei. Organismele administrative însă, potrivit rânduielii canonice, dar şi potrivit legislaţiei internaţionale funcţionează şi iau decizii în conformitate cu sistemul sinodal al majorităţii predat nouă de la Sfinţii Apostoli, care se supune principiului canonic „să aibă tărie votul celor mulţi” (Canonul 6 al Sinodului I Ecumenic şi Canonul al 19-lea al Sinodului din Antiohia). Poziţia mea minoritară a fost consemnată în actele respectivei şedinţe, dar decizia referitoare la aducerea la cunoştinţă a măsurilor aplicate de Preasfânta Biserică a Serbiei a fost luată prin majoritate şi de aceea consider că validitatea acestei proceduri ar trebui să înlăture orice nelinişte din partea dumneavoastră referitoare la posibila mea renunţare la poziţiile susţinute anterior, în care afirm necanoniciatea caterisirii Mitropolitului Artemie. De altfel, toate deciziile şi dezbaterile organelor colective se emit şi se semnează de către toţi membrii de drept ai acestora, existând astfel posibilitatea a se insera în acte şi eventuala poziţie minoritară a unora dintre aceştia.
  1. Pentru a corobora poziţiile mele declarate,referitoare la Preasfinţitul Mitropolit kir Artemie şi la demersul ecumenist deformat al Bisericii Serbiei, menţionez că îmi propun să iniţiez o mare dezbatere în Sinodul Permanent al Bisericii Greciei, din care fac parte pe durata prezentului mandat, în care să prezint inacceptabila încălcare a Dumnezeieştilor şi Sfintelor Canoane şi a rânduielii canonice liturgice de către Biserica Serbiei, cu deosebire a Canonului 50 al Sfinţilor Apostoli
    şi a Canonului 59-lea al Sinodului V-VI Ecumenic, şi să subliniez faptul că Biserica Ortodoxă a Serbiei a imitat conciliabulul romano-catolic prin „botezul” colectiv a 550 de elevi din primul şi al doilea ciclu educaţional, oficiat în urmă cu trei zile (17 aprilie 2011) în exteriorul Sfintei Biserici a Sfântului Marcu din Belgrad, de către Preasfinţitul Athanasios, Episcopul Vicar al Preafericitului Patriarh al Serbiei, cu organizarea comisiei pe probleme religioase a Arhiepiscopiei de Belgrad şi Karlowitz.
    Botezul s-a săvârşit prin turnare de apă, aşa cum în mod denaturat se practică această taină în tradiţia romano-catolică. Această practică necanonică există din păcate în Biserica Serbiei din timpul anilor de ocupaţie a ţării de către Imperiul dual al Austroungariei, sub domnia Mariei Thereza (1717-1780). Potrivit Canonului 50 al Sfinţilor Apostoli, confirmat de Sinoadele Ecumenice şi Locale, elementul constitutiv indispensabil al Tainei Botezului este întreita scufundare şi ridicare din apa sfinţită; prin aceasta se vădeşte ca extrem de anticanonică admiterea fraţilor noştri sârbi, care se declară de aceeaşi
    credinţă cu noi, în Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească şi prin acest fapt, nouă celor care suntem în comuniune cu ei, ni se ridică în faţă o mai mare problemă în relaţiile cu Biserica Serbiei decât caterisirea necanonică a Mitropolitului Artemie.

Având buna nădejde că am împrăştiat neliniştile dumneavoastră, rămân,

Cu înflăcărate binecuvântări praznicale,

† al dumneavoastră Mitropolit al Pireului, Serafim

Ὀρθόδοξος Τύπος, 6 mai 2011, nr. 1877, p. 5.

Traducere Mihail Ilie

 

Sursa:http://graiulortodox.wordpress.com