Sfântul Nicodim Aghioritul: DEASA ÎMPĂRTĂŞIRE CU PREACURATELE LUI HRISTOS TAINE (Partea a II-a, Cuvântul 1)

Legături:

PARTEA II-a

CUVINTE POTRIVNICE DESEI ÎMPĂRTĂŞIRI

Cuvântul 1

Există creştini evlavioşi, care necunoscand scripturile, când văd pe cineva că se împărtăşeşte adesea, îl împiedică şi-l ocărăsc zicând că lucrul acesta este numai pentru preoţi. Dacă vrei să te împărtăşeşti des, zic ei, fă-te şi tu preot.

    Acestora le răspund nu cuvinte de ale noastre, ci ale Sfintelor Scripturi, ale Sfintelor Sinoade, ale Sfinţilor locali şi învăţători ai Bisericii şi zicem: Slujirea preoţilor este ca să aducă şi să săvârşească dumnezeeştile Daruri, ca nişte organe, prin venirea Sfântului Duh şi de a mijloci cătră Dumnezeu pentru popor, precum şi alte sfinte lucrări, pe care nu le poate lucra cel ce nu este sfinţit. In timpul împărtăşirii însă, adică atunci când se împărtăşesc, preoţii nu se deosebesc cu nimic de mireni şi de monahi, ci numai prin aceea că preoţii le dau, iar laicii le primesc. Si că preoţii se împărtăşesc în altar, direct, fără sfinţita linguriţă, iar laicii şi monahii, afară de altar şi indirect, cu sfinţita linguriţă.


Că lucrul acesta este adevărat şi nu au nici o deosebire preoţii faţă de popor la împărtăşire, este martor dumnezeescul Gură de Aur, care zice: „Unul şi acelaşi Tată ne-a născut pe noi, Dumnezeu. Toţi ne-am născut din aceeaşi mamă, din sfânta scăldătoare; aceeaşi băutură, adică Sângele Domnului, a fost dată tuturor: şi preoţilor şi mirenilor, sau ca să zic mai bine, nu numai aceeaşi băutură, ci şi din acelaşi pahar ni s-a dat ca să bem. Fiind că Tatăl nostru voind să ne ducă la mai multă iubire, a aflat acest mijloc, să ne facă pe toţi să bem din unul şi acelaşi pahar, ceea ce este semn al unei desăvârşite iubiri. Si în altă parte spune: In anumite lucruri, nu se deosebeşte cu nimic preotul de mirean, ca de pildă, în timpul când trebue să se împărtăşească. Pentru că toţi şi sfinţiţi şi nesfinţiti din aceleaşi taine ne împărtăşim.


Si nu după cum era obiceiul în Legea Veche când unele cărnuri şi prinoase le mânca preotul şi altele poporul şi cei nesfinţiţi. Si nu era legal ca cel nesfinţit să mănânce din acelea pe care le mânca preotul. Dar acum, în harul Evangheliei nu este aşa; ci pentru toţi se află gata pe Sfânta Masă unul şi acelaşi Trup al Domnului, şi unul şi acelaşi pahar.


Simeon Tesaloniceanul zice: „împărtăşirea cu Sfintele Taine este gata la toţi şi pentru toţi credincioşii şi nu numai pentru împărtăşirea arhiereului; ci arhiereul sau preotul săvârşesc taina preasfântului Trup şi Sânge şi le împărtăşesc tuturor credincioşilor şi cu totul este pentru împărtăşirea lor.


Iov, în carte sa despre Sfintele Taine zice: „Tot scopul şi săvârşirea Tainei este împărtăşirea cu făcătoarele de viaţă Taine. De aceea, mai întâi se împărtăşesc în altar preoţii, apoi iese preotul afară şi dărueşte Sfintele, celor ce sunt gata pentru împărtăşire.


Deci urmează în chip necesar ca preoţii care slujesc să fie pregătiţi să se împărtăşească, mai întâi ei, care fac proaducerea. Apoi întreg poporul, după mărturia sfinţitului mucenic Climent, care zice: „Să se împărtăşească întâi Episcopul apoi preoţii, diaconii, citeţii, cântăreţii şi asceţii, şi dintre femei, diaconiţele, fecioarele, văduvele, pe urmă copiii şi după aceea tot poporul, după rânduială, cu evlavie şi cu frică, fără nici o turburare” (Cap. 13).


Iov cel mai sus pomenit mai spune că „De aceea este îngăduit ca cei vrednici să se împărtăşească adesea, fără deosebire, deopotrivă şi preoţi şi mireni şi bărbaţi şi copii şi bătrâni şi orice vârstă şi tagmă a creştinilor.
Iar preoţii care nu împărtăşesc pe creştinii, care se apropie de Sfânta împărtăşanie cu evlavie şi credinţă, sunt socotiţi de Dumnezeu ca ucigaşi, aşa cum scrie la Proorocul Osie: „Au ascuns preoţii calea şi voia şi porunca lui Dumnezeu şi nu au arătat-o, au omorît Sichemul şi au făcut nelegiuire în poporul meu”.


Insă eu mă minunez şi mă îndoiesc dacă există astfel de preoţi, care să izgonească pe cei ce se apropie de Sfintele Taine şi nu se gândesc măcar că ei înşişi minţesc în cuvintele pe care le spun. Fiindcă ei înşişi, la sfârşitul Liturghiei strigă cu mare glas şi chiamă pe toţi credincioşii zicând: „Cu frica lui Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste apropiaţi-vă”; adică apropiaţi-vă la Sfintele Taine şi vă împărtăşiţi. Pe urmă tot ei îşi tăgăduesc cuvintele rostite şi gonesc pe cei ce se apropie. Eu nu ştiu cum să numesc această nerânduială.

4 comentarii la „Sfântul Nicodim Aghioritul: DEASA ÎMPĂRTĂŞIRE CU PREACURATELE LUI HRISTOS TAINE (Partea a II-a, Cuvântul 1)

  1. NISTOR IONEL

    OAMENI BUNI BUNA ZIUA,SUNT NISTOR IONEL DIN ORADEA-BIHOR,PERSOANA CU HANDICAP LOCOMOTOR LA PAT DIN ANUL 2004,IN URMA UITARII UNUI BISTURIU IN COLOANA VERTEBRALA ,LA O INTERVENTIE NEUROCHIRURGICALA LA CLUJ,SI CONTAMINAREA CU HEPATITELE DE TIP „B” SI „C”
    MAI JOS ESTE DRAMA MEA !
    DACA AVETI O INIMA MARE SI PLINA DE CREDINTA EU VA ROG IN NUMELE LUI LISUS CHRISTOS SA MA AJUTATI,PENTRU-CA SUNT DISPERAT FARA ASISTENTA SOCIALA ,MEDICALA,FINANCIARA,DIN PARTEA STATULUI ROMAN,CU O INDEMNIZATIE DE HANDICAP DE 234 LEI DIN CARE NU SE POATE SUPRAVIETUI,,SI VIATA MEA ESTE IN PERICOL,FARA INVESTIGATII,MEDICAMENTE DIETA REGIM SI BANI PENTRU ALIMENTE !-IN TOTAL AM 27 DE PATOLOGIII,PENTRU-CA AM AVUT SEPTICEMIE,SI AM RAMAS CU MULTE SECHELE,MAI ALES OCULARE,SI CIRCULATORII.
    VA MULTUMESC CU RESPECT ,
    DUMNEZEU SA VA BINECUVINTEZE CU SANATATE SI TOT BINELE DIN LUME !
    NISTOR IONEL ORADEA-BIHOR-ROMANIA.
    CONTACT:E-MAIL.nistorionel79@yahoo.ro
    TEL:.0755332122

  2. pr. Matei Vulcanescu

    “Teologia postpatristica” sau recunoasterea anticalcedonienilor ca ortodocsi pe site-ul Patriarhiei
    Posted on martie 5, 2013
    4

    “Teologia postpatristica” sau recunoasterea anticalcedonienilor ca ortodocsi pe site-ul Patriarhiei

    A nu recunoaste Sinodul IV Ecumenic si a nega realitatea invederata, anume ca anticalcedonienii sunt anticalcedonieni, se opune eticii si bunului simt ortodox.
    Ba mai mult, cei care spun ca necalcedonienii sunt ortodocsi cad si sub anatema Sinodului IV Ecumenic de la Calcedon si a Sinoadelor urmatoare, adica se rup de invatatura Bisericii. Atat Dioscor cat si Sever sunt sub anatema. Patriarhul Senuda recunoaste in cartea “Firea lui Hristos” ca e severian si ne considera pe noi, ortodocsii, a fi nestorieni. O sa publicam scrisoarea catre Preafericitul Daniel si catre Sfantul Sinod in limba greaca, in toate revistele teologice, ca sa avem si un punct de vedere si din partea ortodoxiei de limba greaca.
    A considera ca Sfintii Parinti s-au inselat la Sinod este blasfemie si ateism, pentru ca atunci, analogic, putem spune ca si Evanghelistii s-au inselat, si atunci unde mai este lucrarea Duhului Sfant in Biserica? Se poate demonstra mult mai clar in urma dialogului cu anticalcedonienii ca acestia sunt in eroare. E mult mai simplu de demonstrat aceasta, decat sa demonstrezi ca Sfintii Parinti de la Calcedon s-au inselat.
    Unde este iubirea ecumenistilor cand acestia folosesc politica “pumnului in gura”?? Nu cumva e doar agapologhie (discutii despre iubire)?
    Cineva spunea: Cine este ecumenist inseamna ca nu a simtit niciodata lucrarea Duhului Sfant, pentru ca nu poate cineva sa simta pe Duhul Sfant si sa gandeasca ecumenist. Duhul Sfant descopera Adevarul si numai Adevarul, neamestecat cu “diplomatiile” celor ce vor sa fie bine cu lumea eretica. Sa ii iubim pe eretici, dar sa le spunem adevarul.
    Este gresit a crede ca am avea ceva personal cu cineva. In nici un caz. Este vorba de dragostea pentru Ortodoxie, adica pentru Adevar. Daca cineva se intoarce de la minciuna la Adevar ii sarutam si picioarele, nu numai mainile. Nu este nimic personal, nu uram pe nimeni si nu dorim raul nimanui. Din contra, poate cu ajutorul Duhului Sfant se va lumina cine trebuie si va scoate ereziile din siteul Patriarhiei, in care se spune ca “suntem uniti in dogma cu anticalcedonienii”. Insasi aceasta fraza este o erezie. Desigur ca e nevoie de smerenie ca cei care au facut greseala sa recunoasca, dar daca recunosc si schimba, eu personal merg la ei si le sarut si mainile si picioarele. Este obligatia fiecarui membru al Bisericii de a sesiza erezia si de a trage semnalul de alarma.
    Cunoastem ca parintele Staniloae a aratat ca dialogul cu eterodocsii in forma ecumenista este produsul masoneriei si ca acest dialog nu a dus la nimic bun. Sa avem un dialog ortodox si atunci si eterodocsii vor avea de castigat.

    Preot Matei Vulcanescu
    Biroul de Misiune al Mitropoliei Veriei, Nausei si Campaniei.
    Scrisoare deschisa catre Sfantul Sinod al BOR si Preafericitul Daniel in problema monofizita.

  3. Pingback: Până unde merge ascultarea de mai mari – conform Sf. Nicodim Aghioritul. | Blog de Dogmatică Empirică

  4. Pingback: Sfântul Nicodim Aghioritul: DEASA ÎMPĂRTĂŞIRE CU PREACURATELE LUI HRISTOS TAINE (Cuvânt de încheiere) | Buzle Catalin

Comentariile sunt închise.