Mitropolitul Serafim al Pireului: ”Grecoteii NOII EPOCI marginalizează Facultăţile de Teologie”

Mitropolitul Serafim al Pireului: ”grecoteii NOII EPOCI marginalizează Facultăţile de Teologie”

Cu scopul deconstruirii caracterului religios al Noului Elenism[1]
MITROPOLITUL PIREULUI:
grecoteii[2] „Noii Epoci” marginalizează Facultăţile de Teologie

• Le anulează independenţa, le subordonează ca departamente şi ulterior ca simple programe de studii în cadrul Facultăţilor de Filozofie.

• Anulează caracterul mărturisitor (confesional – nota Pelerin Ortodox) al Şcolilor de Teologie şi le împinge către degradarea lor la nivelul de simple programe de studii religioase.

 • Face apel la vigilenţă din partea Arhiepiscopului, a Sinodului Permanent şi a poporului credincios.

O nouă surpriză a primit din partea guvernului Biserica instituţională, conformistă în majoritatea ei zdrobitoare, „linia” Arhiepiscopului mut[3] şi gruparea care îl susţine. Guvernul, exploatând muţenia Bisericii instituţionale, a scos de la dosar o chestiune care vizează fenomene extreme de nepotism din cadrul Departamentului de Teologie Socială (a Universităţii din Atena, n.tr.). Acest tip de fenomene este cunoscut în întreaga Grecie de doi sau trei ani, adică din perioada în care a fost condamnată la mulţi ani de închisoare o comisie de profesori ai Universităţii Panteio, acuzată de abuz şi delapidarea unei mari sume de bani. Guvernul, timp de 13 luni nu s-a atins de această chestiune. S-a atins de ea abia în această fază când se studiază (proiectul) „Noii Şcoli” în care nu mai are loc religia, teologia şi ora de religie. Guvernul a abordat această chestiune – în ciuda faptului că în momentul de faţă un secretar de stat şi soţia sa deţin catedra de Statistică din cadrul Universităţii – nu pentru a înlătura abuzul, ci pentru a stabili, sub pretextul înlăturării abuzului, etapele desfiinţării Facultăţilor Universitare Teologice şi ale încorporării acestora în cadrul Facultăţilor de Filozofie. Proiectul mârşav al acestora îl aduce la cunoştinţă Mitropolitul Pireului Serafim. Potrivit comunicatului acestuia:

„Cu dezgust şi mânie faţă de diriguitorii grecotei ai «Noii Epoci» care, în miezul teribilei crize economice pe care au orchestrat-o şefii lor şi sub greutatea căreia geme poporul, au găsit ocazia, sub pretextul, chipurile, eliminării din viaţa publică a acestui abuz, să înceapă punerea în practică a planului lor mârşav de deconstruire a caracterului religios al Noului Elenism. Planul viclean începe prin distrugerea şi marginalizarea Facultăţilor Teologice de tip universitar din cadrul Universtităţii Kapodistriene din Atena, care, istoric vorbind, au primatul înfiinţării.

Documentul ruşinos al Guvernului adresat Senatului Universităţii Kapodistriene referitor la desfiinţarea Departamentului de Teologie Socială[4] şi la fuzionarea acestuia cu Departamentul de Teologie, sub pretextul derizoriu, neîntemeiat şi perimat al stigmatizării, chipurile, nepotismului – ca şi cum nu ar exista în sistemul nostru de justiţie proceduri legale pentru blamarea, înlăturarea şi pedepsirea unor asemenea practici! – are ca unic scop, în virtutea dispoziţiilor în vigoare ale Legii, desfiinţarea independenţei Facultăţilor Teologice, subordonarea acestora ca Departamente şi ulterior ca simple programe de studii ale Facultăţile Filosofice. Desăvârşirea acestui plan mârşav şi ticălos va fi anularea caracterului mărturisitor al Facultăţilor de Teologie din Grecia şi decăderea lor la statutul de programe de studii religioase.

Mă întreb, pe temeiul cărei logici Guvernul nu acţionează în acelaşi mod şi în cazul Universităţii Panteio de Ştiinţe Sociale şi Politice – unde au avut loc condamnări la închisoare pentru sustrageri de sume uriaşe – subordonând-o Facultăţilor de Drept similare.

Sperăm că Senatul Universităţii din Atena se va ridica la înălţimea situaţiilor şi se va opune proiectului mârşav al Guvernului, altfel, atât Prea Fericitul Arhiepiscop al Atenei şi al întregii Grecii, Ieronim, care se remarcă pentru înţelepciunea sa pastorală şi pentru sensibilitatea sa de Întâi-stătător, cât şi Sinodul Permanent şi cinstita Ierarhie a Bisericii Greciei şi poporul iubitor de Dumnezeu şi evlavios, ne vom opune prin toate mijloacele legale, fără să luăm în seamă scuipările şi defăimările lor.

† Mitropolitul Pireului Serafim

3.12.2010, nr. 1856, p. 1

Traducere Mihail Ilie

[1] Conceptul „Noului Elenism” se regăseşte în proiectul de lege «Το Νέο Σχολείο», ‘Noua Şcoală’, prin care se intenţionează reformarea generală a sistemului de educaţie, şi se referă la generaţiile viitoare de greci şi la viitorul culturii elene. (n.tr.)

[2] Am optat în traducere pentru termenul de “grecotei” pentru subst. gr. “γραίκυλος”, ‘grec cu un comportament nevrednic de numele de grec’ (Έλληνο-Γαλλικό Λεξικό, Librairie Kauffmann 2002). (n.tr.)

[3] «Ὁ Ἄφωνος Ἀρχιεπίσκοπος», ‘Arhiepiscopul mut‘, este titlul unui articol anterior din Ὀρθόδοξος Τύπος, care face referire la tăcerea Arhiepiscopului faţă de marile probleme actuale ale societăţii. (n.tr.)

[4] Facultatea de Teologie Ortodoxă din Atena cuprinde două mari departamente, Departamentul de Teologie şi Departamentul de Teologie Socială. (n.tr.)

sursa: Graiul ortodox