Pr. Prof. Gleb Kaleda: De ce desfrânarea îndepărtează atât de mult pe om de Dumnezeu?

Pr. Prof. Gleb Kaleda: 

De ce desfrânarea îndepărtează atât de mult pe om de Dumnezeu?

 

Ne este foarte greu să ne rugăm pentru persoanele care au căzut în păcatul desfrânării.

Renunţarea la Hristos şi păcatul desfrânării înalță un zid între om şi Dumnezeu prin care ne este foarte greu să înălţăm rugăciuni pentru rude şi pentru aproapele şi chiar pentru preoţi. Aşa cum renunţarea la Fiul Omului duce la părăsirea Bisericii, la fel spunem şi despre desfrânare, mai ales dacă după săvârşirea lui nu urmează căinţa şi smerenia. Aceasta duce la pierderea credinţei. Cunoaştem astfel de cazuri şi după exemplul mirenilor, dar şi după cel al preoţilor, care după ce au păcătuit erau caterisiţi (Regula 25 a Sfinţilor Apostoli şi Regula 3 a Sfântului Vasile cel Mare) şi deveneau atei. Îi recunoaştem după felul cum îi privesc pe oameni.

Numai smerenia şi căinţa adâncă îi pot întoarce înapoi la Hristos şi pe desfrânaţi la Dumnezeu, aşa cum s-a întors Apostolul Petru după ce s-a dezis de Hristos şi care „ieşind afară, a plâns cu amar” (Mt. 26, 75). Lepădarea de Dumnezeu poate fi impulsivă, ca în cazul Apostolului Petru. Cât priveşte desfrânarea, pentru ca ea să fie perfectă, e nevoie de timp, de un anumit calcul. Ea nu poate fi considerată un păcat săvârşit din neştiinţă, ca mânia. Acest păcat este întotdeauna făcut cu bună ştiinţă. Chiar şi o crimă poate fi săvârşită din greşeală. Persoana desfrânată are întotdeauna timp să conştientizeze gravitatea faptelor sale şi să se întrebe: „De fapt, ce vreau eu să fac?”, lepădându-se de păcat numai cu trupul, dar nu şi cu inima. Desfrâul este înfiorător prin conştientizarea păcatului înfăptuit.

Un bărbat desfrânat este mai rău decât o femeie desfrânată, la fel cum spunem că o beţivă este mai rea decât un beţiv, pentru că femeia care suferă de patima beţiei practic nu mai poate fi lecuită. Bărbatul desfrânat este respingător şi pentru faptul că el, conştient şi inconştient, se crede nevinovat. „Datoria noastră este să nu naştem copii, ci să ne distrăm şi apoi să fugim”, acesta este unul din principiile vulgare, foarte răspândit în armată. Femeia, dar mai ales, tânăra este întotdeauna supusă riscului. Aşa cum arată experienţa războiului, desfrânaţii se cred grozavi, dar atunci când vine vorba să-şi apare ţara se dovedesc a fi cei mai mari laşi.

Cunoaştem cazuri de femei desfrânate care s-au pocăit şi care au devenit sfinte. Aşa este exemplul Sfintei Maria Egipteanca. Iisus le-a spus bătrânilor şi preoţilor iudei: „Adevărat vă spun vouă, că vameşii şi desfrânatele vor intra înaintea voastră în Împărăţia lui Dumnezeu”. El nu a spus desfrânaţii.

Nu cunoaştem niciun bărbat care fiind desfrânat s-ar fi căit de păcatul acesta şi ar fi devenit sfânt; printre ei nu am întâlnit nicio Marie Egipteanca.

(Pr. Prof. Gleb Kaleda, Biserica din casă, Editura Sophia, București, 2006, pp. 214-215)

sursa: http://www.doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/de-ce-desfranarea-indeparteaza-atat-de-mult-pe-om-de-dumnezeu

2 comentarii la „Pr. Prof. Gleb Kaleda: De ce desfrânarea îndepărtează atât de mult pe om de Dumnezeu?

  1. Florin

    Dar de Sf.Moise Arapu?Dar Fericitul Augustin…dar fiul risipitor…ce zice parintele Gleb aici e o conceptie gresita.A se vedea cuvantul din Scara unde intr-adevar Sf.Ioan explica de ce ereticii sunt primiti indata la Potir dupa ce se intorc iar desfranatii sunt tinuti la pocainta adica departe de Sfanta Impartasanie cativa ani(uneori in cazul pacatelor foarte mari chiar si pana la patul mortii)dar asta nu inseamna ca pocainta impreunata cu mila Domnului nu e lucratoare.Aveti grija si discernamat in ada sentinte.

  2. Ana Elisabeta

    @ Florin: Chiar asa.

    Mai degraba faptul ca avem numai femei desfranate (desigur, pocaite) in calendar se leaga de faptul ca curvia devenea la femei un mod de viata si/sau o profesie, dupa care erau identificate in societate, in timp ce barbatii curvari n-au ajuns sa fie identificati in societate dupa acest lucru. Cuviosul Moise Arapul, de exemplu, era mai degraba cunoscut ca talhar. Exceptie face fiul cel curvar (discret numit risipitor…) care poate ca vine sa umple acest gol. El e un personaj generic — dar ce e un personaj generic altceva decat un portret facut sa fie reprezentativ pentru multi dintre noi?

Comentariile sunt închise.