PRIMATUL PAPAL în dezbatere la Viena
[Să poată fi o „piatră de hotar” pe drumul ecumenic între ortodocşi şi catolici si nicidecum un „razboi teologic, ci mai curând un dialog eficace şi durabil” – acestea sunt aşteptările organizatorilor celei de-a XII-a sesiuni plenare a Comisiei Internaţionale Mixte pentru Dialog Teologic între Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă, care se va desfăşura săptămâna aceasta (20-27.09.2010) la Viena, pe teritoriul catolicilor, unde se doreşte şi adoptarea unei rezoluţii comune privind „Rolul Episcopului Romei în comuniunea Bisericii din primul mileniu”. Anul trecut această hotărâre nu s-a putut lua de comun acord la întrunirea ce s-a ţinut la Paphos în Cipru, unde mai mulţi protestatari ortodocşi au scandat împotriva întrunirii.
Un lucru cu totul neaşteptat îl constituie anul acesta absenţa cardinalului Walter Kasper din delegaţia Papei Benedict al XVI-lea în vizita pe care a efectuat-o în zilele ce tocmai au trecut în Marea Britanie. Acestă absenţă a cardinalului din staff-ul Papei s-a datorat recentelor sale declaraţii acordate pe aeroportul Heathrow, când a spus că în Marea Britanie există un soi de ateism agresiv şi că Anglia este “o ţară din lumea a treia”. Secretarul cardinalului a justificat apoi in mod diplomatic absenţa cardinalului Kasper în Marea Britanie, spunând că are dificultăţi în mers din pricina unei gute. Cardinalul Walter Kasper este un personaj-cheie atât în anturajul Papei, cât şi în componenţa actualei delegaţii catolice care participă la Comisie (fiind chiar preşedintele acetseia şi co-preşedinte al Comsiei). Se pare că între timp guta s-a vindecat în chip „miraculos” şi astfel cardinalul poate participa la întrunirea (posibil istorică a) Comisiei mixte de dialog teologic de la Viena… – dan.camen.]
La Viena, pe 20 septembrie începe a XII-a plenară a
Comisiei pentru dialogul catolico-ortodox
Radio Vaticana – 14 septembrie 2010
A fost anunţată luni, 13 septembrie, convocarea celei de-a XII-a plenare a Comisiei pentru dialogul catolico-ortodox pentru luni 20 septembrie la Viena.
Ştirea a fost dată de cardinalul Christoph Schönborn, preşedinte al Conferinţei episcopale austriece şi arhiepiscop de Viena, şi de mitropolitul grec ortodox Mihail Staikos al Austriei. Întâlnirea, care va dura o săptămână, va constitui o porţiune importantă pe drumul lung al dialogului ecumenic şi va fi condusă de cardinalul Walter Kasper pentru catolici şi de mitropolitul Ioannis al Pergamului, din cadrul Patriarhatului ecumenic de Constantinopol pentru ortodocşi.
Mari sunt aşteptările pentru această întâlnire, care, cum arată agenţia SIR, însuşi cardinalul Schönborn a exprimat urarea ca ea să poată fi „o piatră de hotar” pe drum ecumenic între catolici şi ortodocşi. Mitropolitul Staikos, a afirmat, la rândul său, că nu va fi “un război teologic, cât mai curând un dialog eficace şi durabil”.
sursa>
http://www.radiovaticana.org/rom/Articolo.asp?c=422375
~~~+~~~
Basilica/ 17 sept. 2010
Ca şi anul trecut,
Delegaţii Bisericii Ortodoxe Române în această comisie de dialog teologic sunt Preasfinţitul Părinte Ciprian Câmpineanul, Episcop vicar patriarhal, Secretarul Sfântului Sinod, şi părintele profesor universitar dr. Ioan Ică jr. de la Facultatea de Teologie Ortodoxă ”Andrei Şaguna” din Sibiu.
sursa>
http://www.basilica.ro/ro/stiri/sesiune_de_lucru_a_comisiei_mixte_internationale_pentru_dialogul_teologic_la_viena_4642.html
~~~+~~~
La sărbătoarea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel de anul acesta, o delegaţie a Patriarhului Ecumenic Bartolomeu a sosit în Vatican pentru a participa la manifestările închinate celor doi mari corifei ai apostolilor. Anul acesta este cel de-al 41-lea an consecutiv de când are loc acest schimb de delegaţii dintre Roma şi Constantinopol, fiind început în 1969 cu prima vizită a preşedintelui de atunci a Secretariatului pentru unitatea creştinilor, cardinalul olandez Johannes Willebrands.
Delegaţia ortodoxă a fost compusă, nu în mod întâmplător, de “ÎPS Gennadios (Limouris), mitropolit de Sassima, co-secretar al Comisiei Mixte Internaţionale pentru dialogul teologic dintre Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă în ansamblul ei, vice-moderatorul Comitetului Central al Consiliului Ecumenic al Bisericilor cu sediul la Geneva, de PS Bartholomaios [Ioannis Kessidis], episcop de Arianzós, asistent al mitropolitului Germaniei, şi de diaconul Theodoros Meimaris din Fanar”. Oare de ce tocmai aceştia şi nu alţii? Păi foarte simplu, deoarece, conform obiceiului, delegaţia urma să fie primită în audienţă privată la Papa Benedict al XVI-lea şi apoi să poarte convorbiri la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor. Se “împuşcau” astfel doi iepuri dintr-o singură lovitură…
Amănunte din ceea ce s-a discutat atunci în acea audienţă privată aflăm din rândurile de mai jos:
Delegaţia din partea Patriarhului de Constantinopol la Papa
Catholica.ro/ 28.06.2010
“[…]La începutul discursului său în limba engleză, Papa i-a mulţumit lui Dumnezeu pentru “relaţiile dintre noi caracterizate de sentimente de încredere reciprocă, stimă şi fraternitate” [iată poziţia de pe care se pleacă în acest dialog catolico-ortodox – n.m.], ceea ce dă “motive de speranţă că dialogul catolico-ortodox va continua să facă progrese semnificative”.
Referindu-se la Comisia Mixtă de Dialog, Papa a arătat că aceasta se află acum “într-un punct crucial [pentru că s-a ţinut la Paphos şi nu a fost adoptat un text comun din pricina manifestaţiilor ortodocşilor de acolo – n.m.], începând în luna octombrie în Paphos să discute ‘Rolul Episcopului Romei în comuniunea Bisericii din primul mileniu’. Din toată inima ne rugăm ca, iluminaţi de Duhul Sfânt [?! – care este până la urmă rolul acestei comisii, dacă nu cel mult consultativ, pentru că dacă sunt iluminaţi de Duhul Sfânt, atunci practic orice altă întrunire sinodală ulterioară este de prisos sau cel mult formală. Este interesant cum s-au inversat rolurile, astfel că aceste „comisii” private au luat locul sinoadelor soborniceşti ale fiecărei biserici în parte, cele din urmă consfinţând deciziile primelor – n.m.], membrii comisiei să continue pe acest drum în cadrul apropiatei sesiuni plenare de la Viena, Austria, şi să îşi dedice timpul necesar pentru studierea aprofundată a acestei probleme delicate şi importante. Pentru mine este un semn încurajator faptul că Patriarhul Bartolomeu I şi Sfântul Sinod de la Constantinopol împărtăşesc convingerea noastră cu privire la importanţa acestui dialog”.
Papa Benedict al XVI-lea a arătat apoi că apropiata Adunare Specială a Sinodului Episcopilor pentru Orientul Mijlociu, din luna octombrie a acestui an, va dedica o atenţie particulară “temei cooperării ecumenice între creştinii din acea regiune”. El a evidenţiat faptul că “dificultăţile pe care le întâmpină creştinii din Orientul Mijlociu sunt în mare măsură comune tuturor: a trăi ca o minoritate, şi a tânji după libertate religioasă autentică şi după pace. Este necesar dialogul cu comunităţile islamice şi iudaice. În acest context, voi fi foarte mulţumit să primesc delegaţia fraternă [?!] pe care Patriarhul Ecumenic o va trimite pentru a participa la lucrările Adunării Sinodale” [ca să se obişnuiască astfel a gândi împreună – n.m.], a concluzionat Papa.
sursa>
~~~+~~~
Detalii noi despre această reuniune aflăm pe site-ul Arhidiecezei catolice de Viena a cardinalului Schonborn. O sinteză a articolului (scris în limba germană) “Comisia mixtă de dialog urmăreşte un nou model de primat” o aveţi redată mai jos:
– Tema primatului papal reprezintă principala problemă în calea unirii dintre catolici şi ortodocşi, pentru că “nu este doar o problemă istorică”.
– Astfel, membrii comisiei la această reuniune caută o “cheie” în vederea rezolvării spinoasei probleme.
– Se caută, de asemenea, o bază pe care s-ar putea dezvolta ulterior un posibil model de perspectivă pentru un viitor primat într-o biserică unită, care să fie acceptată şi de catolici şi de ortodocşi (adică creionarea unui posibil viitor compromis – n.m.).
– Este recunoscut faptul că drumul spre unitate este deocamdată încă destul lung, chiar dacă se poate ajunge la un moment dat la un consens cu privire la faptele istorice. Însă plenitudinea teoretică (de dogmă) şi practică (sacramentală/ liturgică) a Papei, aşa cum s-a dezvoltat ea în Occident, ajungând apoi la apogeu în cel de-al doilea mileniu la Conciliul I Vatican (1869-1870), rămâne inacceptabilă pentru ortodocşi.
-“Experţii” în materie de ecumenism consideră că Biserica Catolică este cea care trebuie să se „deplaseze” mai mult în dialogul acesta. Teologul Thomas Bremer rămâne în continuare sceptic: “Un acord este în mod rezonabil departe”. La fel de sceptic este şi preşedintele fundaţiei “Pro Oriente”, Johann Marte, care subliniează că un primat strict de onoare al Papei, fără puteri juridice, nu este suficient.
sursa>
http://stephanscom.at/news/0/articles/2010/09/17/a19045/
~~~+~~~
Documentul care a fost compus în 2008 în Creta (Elounda), poreclit de către adversarii lui “Cretan Unia” (Unirea Cretană), şi care a fost prezentat în Cipru la cea de-a XI-a sesiune a Comisiei de anul trecut, îl puteţi downloada de mai jos (eng.). El a fost pus sub embargo, până când Sandro Magistro de la chiesa.espresso.repubblica.it l-a dat publicităţii online după ce a obţinut o copie a lui. Lucru acesta a provocat nemulţumire în rândul membrilor Comisiei, deoarece doreau ca acest document să rămână secret. Aveţi ataşat, de asemenea, şi documentul semnat la Ravenna în 2007, la cea de-a X-a întâlnire a Comisiei, care este cel puţin la fel de controversat ca şi celălalt.
Cele două documente consfinţesc calea unirii dintre catolici şi ortodocşi. Mai multe detalii despre felul cum a fost întocmit documentul de la Elounda (Creta) şi cum au avut loc discutiile din Paphos din 2009 citiţi mai pe larg> AICI (site catolic)
Elounda 2008
Rolul Episcopului Romei în comuniunea Bisericii din primul mileniu
Ravenna 2007
Rolul Episcopului Romei în comuniunea Bisericii din primul mileniu
~~~+~~~
Demnă de reţinut este şi interesanta declaraţie a Arhiepiscopului Ilarion Alfeyev de Volokolamsk, Şeful Departamentului de Relaţii Externe Bisericeşti, din 2009 (3 noiembrie) de la Belgrad, pe site-ul episcopiei de Ras-Prizren, kosovo.net, publicată şi de site-ul interfax-religion:
“Documentul de la Ravenna este textul adoptat fără participarea Bisericii Ortodoxe Ruse. Nu l-am aprobat, nu l-am semnat şi nici nu o vom face“.
Biserica Ortodoxă Rusă n-a participat atunci acolo, deoarece acuza Vaticanul că promovează un model de administrare papală asupra lumii ortodoxe.
dan.camen.
sursa>
http://www.interfax-religion.com/?act=news&div=6606
foto>
https://acvila30.ro/wp-content/uploads/2010/08/cipru.jpg
SURSA: http://theologhia.wordpress.com/2010/09/20/primatul-papal-in-discutie-la-viena/