Reprezentarea Bisericii Eladei la Dialogul cu catolicii la Viena

2/9/10
Reprezentarea Bisericii Eladei la Dialogul cu catolicii la Viena

Sfântul Sinod Permanent al Bisericii Eladei a hotărât astăzi, printr-o procedură rapidă şi fără aprobarea Ierarhiei (adică fără convocarea şi consultarea Sinodului mare), să trimită ca reprezentant la Viena în Dialogul cu catolicii pe Mitropolitul Hrisostomos de Messinia. A existat o scrisoare a Mitropolitului Serafim de Kithire către Sinod, în care acesta a solicitat verificarea tezelor ecleziologice ale Mitropolitului de Messinia, dar nici Sinodul Extraordinar al Ierarhiei din mai, nici Sfântul Sinod Permanent de azi nu s-a ocupat de serioasele semnale trase de Mitropolitul de Kithire. Dar nici textele pe acest subiect ale profesorului D. Tselenghidis şi ale altor teologi şi clerici nu au primit atenţia cuvenită din partea Ierarhilor sinodali.

Timpul rămas este atât de puţin, încât se pare că problema reprezentării Bisericii Eladei este închisă.
Următoarea şedinţă ordinară a Ierarhiei este stabilită pentru luna octombrie când lucrările Comisiei Mixte de Dialog de la Viena vor fi deja încheiate. Dialogul continuă la Viena în perioada 19 – 27 septembrie cu tema primatului papal din primul mileniu. Hotărârea de astăzi a Bisericii Eladei privind trimiterea la acest Dialog a Mitropolitului de Messinia nu deranjează cu nimic planurile ecumeniştilor din Fanar de vreme ce există o colaborare deplină a respectivului Mitropolit cu co-preşedintele (din partea ortodoxă) Comisiei Mixte de Dialog Teologic, Mitropolitul de Pergam, Ioannis Zizioula.
În condiţiile de mai sus, Dialogul a fost de la început problematic din punct de vedere ortodox, nu doar pentru că tema dezbătută trebuia precedată de discutarea altor teme legate direct de Credinţă, cum ar fi Filioque-le şi „harul creat”, dar şi pentru că persoanele care reprezintă Biserica Ortodoxă în cea mai mare măsură nu se bucură de acceptare din partea clerului ortodox şi a poporului credincios. Indiferent ce hotărâre s-ar lua, indiferent ce text s-ar semna, ca rezultat al acestui Dialog, acestea nu pot avea nici caracter obligatoriu, nici validitate pentru Biserica Ortodoxă.
Cu toate acestea, este regretabil că Arhiepiscopul Ieronim, lăsând problema Dialogului cu catolicii pentru ultimul moment, a marginalizat sistematic vocile ortodoxe, care se nelinişteau de cele auzite în cadrul acestui Dialog, şi continuă tactica sa de concesie faţă de iniţiativa fanariotă în toate aceste chestiuni cu catolicii.

(traducere: Frăţia Ortodoxă Misionară “Sfinţii Trei Noi Ierarhi”, sursa: http://thriskeftika.blogspot.com/ )