Pomenirea Sfîntului Slăvitului Apostol
şi Evanghelist Ioan, Cuvîntătorul de Dumnezeu
(8 mai)
Veniti toate popoarele crestinesti pe „Fiul Tunetului” sa-l laudam, pe Apostolul si Evanghelistul loan, cel ce a scris si a tunat dogmele dumnezeiesti in toata lumea, caruia cu credinta si cu evlavie din inima sa-i strigam: Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
Se cuvine a şti că tatăl cuvîntătorului de Dumnezeu era Zevedeu, iar maica sa era Salomi, fiica lui Iosif, logodnicul Născătoarei de Dumnezeu. Pentru că Iosif a avut patru feciori: pe Iacov, pe Simeon, pe Iuda şi pe Iosif, şi trei fiice: pe Estir, pe Marta şi pe Salomi, care a fost femeia lui Zevedeu şi maică a lui Ioan cuvîntătorul de Dumnezeu. Deci, Mîntuitorul, era unchi lui Ioan, pentru că era frate al Salomeei, fiica lui Iosif. Se cuvine să ştim că, în vremea în care a fost vîndut Domnul nostru iudeilor şi a fost răstignit, au fugit toţi. Dar Ioan, ca un iubit, a fost de faţă la vînzarea şi la răstignirea Lui şi a venit la mormînt cu Petru.
Apoi a luat pe Născătoarea de Dumnezeu întru ale sale. De aceea se zice că a avut trei maici pe pămînt: întîi pe Salomi, dintru care s-a născut; a doua, tunetul, că s-a numit „fiul tunetului”; şi a treia pe Preasfînta Născătoarea de Dumnezeu, precum a zis Domnul: Iată Maica ta! Şi a îngrijit-o Ioan pînă la adormirea ei. Apoi a venit la Efes şi a dărîmat prin rugăciunea sa capiştea Artemidei şi a mîntuit din rătăcire patru sute de mii de bărbaţi şi femei ce slujeau Artemidei şi i-a adus la lumină. Iar muntele pe care se află biserica cuvîntătorului de Dumnezeu se numeşte Livaton, unde, spre apus, zace Sfîntul Timotei. Iar Maria Magdalena şi cei şapte tineri din Efes sînt în muntele din apropiere, ce se cheamă Hileon. Iar Sfînta Ermiona, fiica lui Filip, unul din cei şapte diaconi, din cele patru proorociţe fiice ale lui, zace aproape în acel munte; şi Audact, mucenicul, şi fiica sa, Calistena, şi alţi mucenici ce au fost episcopi: Ariston, Tiranos, Aristovul şi Pavel cetăţeanul pustiului. Şi se face prăznuirea Sfîntului Ioan, în cinstita sa apostolească biserică, ce este la locul ce se numeşte Evdomon.
Cinstita mutare a Sfîntului Apostol şi Evanghelist Ioan, Cuvîntătorul de Dumnezeu, cel ce s-a rezemat pe pieptul Mîntuitorului, a iubitorului de feciorie şi ucenicul iubit al lui Hristos, se prăznuieşte în 26 ale lunii septembrie, unde s-a scris pe larg viaţa lui cea sfîntă. În această zi, însă, se cinsteşte numai pomenirea prafului tămăduitor, care ca minune iese în fiecare an din mormîntul lui, în ziua a opta a lunii mai şi pe care creştinii cei de acolo îl numesc mană. Pentru că Sfîntul Ioan, trăind mai mult de o sută de ani şi ostenindu-se în bunăvestirea lui Hristos, a ieşit împreună cu şapte ucenici ai săi din cetatea Efesului şi le-a poruncit să-i sape un mormînt în chipul Crucii şi într-însul – precum scrie în viaţa lui – să fie îngropat de viu. Auzind fraţii cei din cetate de aceasta, au mers şi au săpat mormîntul lui şi n-au aflat trupul Apostolului şi s-au întors, plîngîndu-l mult. După aceea, mergeau adeseori la mormîntul lui şi acolo îşi săvîrşeau rugăciunile către Dumnezeu, chemînd în ajutor şi spre mijlocire pe Sfîntul Ioan.
După aceea a început în fiecare an, în această lună şi zi, a ieşi din mormîntul lui un praf subţire făcător de minuni, pe care credincioşii luîndu-l, tămăduiau neputinţele şi patimile ce erau în popor. Pentru aceea s-a aşezat într-această zi, precum şi în luna lui septembrie, să-l lăudăm cu bisericeşti cîntări de laude şi să-l fericim pe acest plăcut al lui Dumnezeu, care mai mult decît alţii a fost iubit lui Dumnezeu. Cu rugăciunile aceluia să cîştigăm şi noi tămăduire de bolile noastre cele sufleteşti şi trupeşti şi să ne învrednicim a fi plăcuţi şi iubiţi lui Hristos Dumnezeul nostru.
* * *
Dupa obisnuitul inceput se zice:
CONDACUL1
Veniti toate popoarele crestinesti pe „Fiul Tunetului” sa-l laudam, pe Apostolul si Evanghelistul loan, cel ce a scris si a tunat dogmele dumnezeiesti in toata lumea, caruia cu credinta si cu evlavie din inima sa-i strigam: Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
ICOSUL 1
Pe vazatorul tainelor ceresti, pe vasul cel preacurat al fecioriei care la Cina cea de Taina pe pieptul lui lisus s-a rezemat si din izvorul intelepciunii Celui fara de margini s-a adapat, sa-l laudam cu totii, cei iubitori de Hristos, si cu dorire, asa sa-i strigam:
Bucura-te, cei ce grija lumii ai lepadat;
Bucura-te, cel ce lui Hristos cu multa dragoste ai urmat;
Bucura-te, cel ce de la pescuire catre Hristos ai fost chemat;
Bucura-te, cel ce cu mreaja cuvantului pe popoare le-ai
manat;
Bucura-te, ca tunetul teologiei tale la toata lumea s-a
auzit;
Bucura-te, ca feciorelnica ta viata o ai cinstit;
Bucura-te, ca pentru neprihanita ta viata, de Cuvantul Vietii ai fost iubit;
Bucura-te, stalp al Bisericii prealuminos;
Bucura-te, ucenicul cel iubit al lui Hristos;
Bucura-te, ca toate minunile cele preamari Hristos ti le-a aratat;
Bucura-te, ca tainele cele preainalte tie ti Ie-a incredintat;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 2-lea
in muntele Taborului ai vazut slava lui Hristos, pe cat este cu putinta omului a o vedea, si din tainica descoperire, intelegand ca El este Stapanul mortii si al vietii, din inima l-ai cantat Lui lauda: Aliluia!
ICOSUL al 2-lea
Ca un ucenic preaiubit si ca un prieten preacinstit al lui Hristos, pururea langa El te afli si pururea pe El din inima il iubesti; pentru care si noi te laudam si zicem:
Bucura-te, ca la invierea fiicei lui lair, tu de Domnul ai fost chemat;
Bucura-te, ca la rastignirea Domnului tu langa crucea Lui ai stat;
Bucura-te, ca la infricosatele taine ale Patimilor lui Hristos si tu cu inima ai patimit;
Bucura-te, ca Patimile Domnului si Stapanului Vietii, cu inima plina de durere le-ai privit;
Bucura-te, ca pe Domnul pana la a Sa moarte L-ai urmat;
Bucura-te, ca Domnul de pe Cruce cu tine a vorbit;
Bucura-te, ca pe tine, fiu al Maicii Lui te-a numit;
Bucura-te, ca pe Sfanta Sa Maica, Domnul tie ti-a incredintat-o;
Bucura-te, ca tu spre paza si ingrijire pe Preasfanta Sa Maica o ai luat;
Bucura-te, ca la preacinstita ei Adormire, cu mare evlavie ai slujit;
Bucura-te, ca stalparea cea adusa ei de Arhanghelul Gavriil ai purtat-o inaintea sicriului celei preasfinte;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 3-lea
Dupa Adormirea Preasfintei Nascatoarei de Dumnezeu si Pururea Fecioarei Maria, impreuna cu ucenicul tau Prohor, in Asia ai plecat si acolo cuvantul Domnului ai propovaduit si pe toti cei ce au crezut i-ai invatat sa cante lui Dumnezeu: Aliluia!
ICOSUL al 3-lea
Vazand mai inainte, cu ochii cei de gand, ispitele si primejdiile ce te asteapta in calea propovaduirii Evangheliei, prin credinta fierbinte si dragoste de Dumnezeu, asupra intristarii si mahnirii care te impiedica de la alegerea ta ai indraznit; pentru aceasta te fericim si zicem:
Bucura-te, ca in Asia cuvantul Domnului ai predicat;
Bucura-te, ca pentru marturisirea adevarului multe primejdii si multe scarbe ai rabdat;
Bucura-te, ca impreuna cu ucenicul tau, Prohor, in Efe-sul Asiei ai intrat;
Bucura-te, ca acolo pe Romana cu toata casa ei o ai botezat;
Bucura-te, ca pe Dominos cu puterea lui Hristos l-ai inviat;
Bucura-te, ca pe Dioscorid, tatal lui Dominos, la viata l-ai intors;
Bucura-te, ca prin aceste minuni pre multi i-ai intors la Hristos;
Bucura-te, ca si alti trei sute de oameni morti ai inviat;
Bucura-te, ca si pe cel slabanog de doisprezece ani l-ai facut sanatos;
Bucura-te, ca prin alte rugaciuni, capistea Artemidei din temelie o ai daramat;
Bucura-te, ca la caderea capistei nici un om nu s-a vatamat;
Bucura-te, ca din porunca imparatului Domitian, la Roma ai plecat legat;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 4-lea
Cu focul dragostei lui Hristos fiind foarte infierbantat, porunca tiranului imparat pe tine nu te-a spaimantat, ci, cu mare bucurie primind legaturile pentru Domnul, din inima il laudai pe El, cantand: Aliluia!
ICOSUL al 4-lea
Legatu-te-au pe tine ostasii cei tineri cu lanturi si cu catuse, ducandu-te la corabie, sub paza lor, spre Roma, unde ai plecat si proniei dulcelui tau lisus cu blandete si liniste te-ai supus, pentru care si noi te laudam, zicand:
Bucura-te, ca tu, prin legaturile celor tirani, Stapanului tau te-ai asemanat;
Bucura-te, ca El, pentru a noastra mantuire, de cei faradelege a fost prins si legat;
Bucura-te, ca fata de ostasii cei pagani si tirani, cu multa dragoste te-ai purtat;
Bucura-te, ca furtuna marii ce era sa fie, mai inainte o ai aratat;
Bucura-te, ca in acea calatorie, pe toti din corabie cu minunile tale i-ai inspaimantat;
Bucura-te, ca in a ta inima pururea pe Hristos il aveai;
Bucura-te, caci cu a Lui putere minuni mari savarseai;
Bucura-te, ca icoana vietii lui Hristos in tine foarte s-a inchipuit;
Bucura-te, ca tu din toata inima pe El L-ai iubit;
Bucura-te, ca in calea suferintelor, cu mare dorire Lui l-ai urmat;
Bucura-te, ca, dorind dragostea Lui, spre chinuri cu bucurie ai calatorit;
Bucura-te, ca pe tine, iubitul Sau ucenic, puterea Domnului pururea te-a sprijinit;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al5-lea
Potolit-ai, cuvantatorule de Dumnezeu, furtuna cea infricosata a marii cu sfintele tale rugaciuni. Si aceasta minune vazand-o toti cei de pe corabie, foarte s-au spaimantat, cunoscand puterea Adevaratului Dumnezeu ce era intru tine; iar tu pe toti i-ai indemnat sa cante lui Dumnezeu: Aliluia!
ICOSUL al 5-lea
in ostrovul Patmos, din porunca paganului imparat Domitian, ai fost izgonit, caci acolo, prin pronia lui Dumnezeu cea buna, spre folosul multora ai venit, pentru care si noi cu evlavie te laudam asa:
Bucura-te, ca de ostasii cei tirani, cu lanturi ai fost legat;
Bucura-te, ca sub paza ostasilor spre Patmos impreuna cu ucenicul tau Prohor ai calatorit;
Bucura-te, ca din aceasta calatorie, pe tanarul cel inecat, cu rugaciunea tu l-ai inviat;
Bucura-te, caci cu aceasta minune pe toti i-ai spaimantat;
Bucura-te, ca si furtuna marii tot cu rugaciunea ta o ai linistit;
Bucura-te, ca pe ostasul cel bolnav l-ai tamaduit;
Bucura-te, ca si apa marii cu rugaciunea ta o ai indulcit;
Bucura-te, ca pe cel ce murea de sete in corabie de moarte l-ai izbavit;
Bucura-te, ca Evanghelia lui Hristos in ostrovul Patmos o ai propovaduit;
Bucura-te, ca pe Miron si pe toti ai casei lui i-ai crestinat;
Bucura-te, ca si capistea lui Apelie cu cuvantul la pamant o ai rasturnat;
Bucura-te, ca puterea cea draceasca a lui Chinops vrajitorul, neputincioasa o ai aratat;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 6-lea
La chemarea antipatului, pe femeia lui care foarte se chinuia a naste, numai cu trecerea pragului lor o ai usurat. Si aceasta minune vazand-o antipatul, casa lui a crezut in Hristos si a dat slava lui Dumnezeu, cantand: Aliluia!
ICOSUL al 6-lea
Petrecand in acest loc timp de trei. ani si ducandu-te intr-o cetate ai carei locuitori erau foarte intunecati cu slujirea de idoli, foarte te-ai ostenit pentru propovaduirea cuvantului, spre a lor minunare, si astfel ai adus mare multime la Hristos; drept aceea, cu dorire te laudam asa:
Bucura-te, ca pe locuitorii cetatii aceleia cu cuvantul adevarului i-ai luminat;
Bucura-te, ca pe tinerii cei legati spre jertfa diavolului de moarte i-ai scapat;
Bucura-te, ca pe diavolul cel in chip de lup, legandu-l, l-ai intrebat;
Bucura-te, ca prin puterea lui Hristos din acel ostrov l-ai alungat;
Bucura-te, ca pe fiul jertfitorului lui Die l-ai inviat;
Bucura-te, ca a idolului Dionis capiste cu rugaciunea o ai daramat;
Bucura-te, ca pe Nuchian vrajitorul l-ai biruit;
Bucura-te, ca si mana antipatului o ai uscat;
Bucura-te, ca prin uscarea mainii, antipatul a cunoscut pe Dumnezeul Cel adevarat;
Bucura-te, ca si Prochiana, crezand in Hristos, s-a botezat;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 7-lea
inainte de intoarcerea la Efes ai scris celor din ostrovul Patmos Evanghelia lui Hristos si infricosatoarele vedenii
ale Apocalipsului, iar multimea credinciosilor de acolo au pastrat cele scrise spre a lor luminare si mantuire, ca si pe insasi cuvintele lui Hristos, si pentru bogatia dogmelor celor din ele, slava au dat lui Dumnezeu, cantand: Aliluia!
ICOSUL al 7-lea
Inceputul Evangheliei tale, inceput al dogmelor celor preainalte Bisericii lui Hristos au ramas, caci tu pe Cuvantul lui Dumnezeu L-ai marturisit ca S-a intrupat si intre oameni a locuit. Minunandu-ne dar, dupa cuviinta, de inaltimea cea duhovniceasca a intelepciunii tale, pe tine te laudam zicand asa:
Bucura-te, ca tu pe Cuvantul lui Dumnezeu L-ai marturisit ca este Dumnezeu adevarat;
Bucura-te, ca ai marturisit caci Cuvantul a fost la Dumnezeu dintru inceput;
Bucura-te, ca tu ai aratat ca nimic din cele ce sunt facute, fara de El nu s-au facut;
Bucura-te, ca taina intruparii Cuvantului mai presus de toate tainele se arata a fi;
Bucura-te, ca intradevar taina intruparii Cuvantului, pe toate tainele le covarseste;
Bucura-te, ca tu cu o minte mai presus de teologia cea catafatica te-ai suit;
Bucura-te, ca pe cele neintelese de a ta minte, prin spaima si minune le-ai cinstit;
Bucura-te, ca tu in chip apofatic, Taina intruparii Cuvantului, lumii o ai propovaduit;
Bucura-te, ca taina inomenirii Cuvantului, nimeni din oameni nu o a talcuit;
Bucura-te, ca taina iconomiei lui Dumnezeu, pururea ramane taina;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 8-lea
Prealuminat ai aratat in a ta invatatura ca Legea si Proorocii in porunca iubirii deDumnezeu si a iubirii de aproapele salasluieste. Deci, ca pe un Apostol al dragostei crestine, toata Biserica lui Hristos te lauda si lui Dumnezeu ii canta: Aliluia!
ICOSUL al 8-lea
Zis-ai, dumnezeiescule Apostol al lui Hristos, ca Dumnezeu dragoste este si ca cel ce petrece in dragoste, intru Dumnezeu petrece si Dumnezeu intru el prin aceasta aratandu-ne noua cele mai inalte ale Legii Darului pentru care, dupa cuviinta, zicem catre tine:
Bucura-te, ca tu pe Dumnezeu iubire L-ai numit;
Bucura-te, ca tu ne-ai invatat pe noi sa-L iubim pe Dumnezeu, Care mai inainte de noi ne-a iubit;
Bucura-te, ca de la tine dragostea lui Dumnezeu noi am cunoscut-o;
Bucura-te, ca tu ai zis: Cel ce are dragoste, de la Dumnezeu este el nascut;
Bucura-te, ca tu ne-ai aratat cele spuse de Dansul, ca cel ce uraste pe fratele sau, ucigas este;
Bucura-te, ca invatatura ta la iubire ne indeamna si de ura ne fereste;
Bucura-te, ca tu dragostea lui Dumnezeu catre lume ai aratat;
Bucura-te, ca dragostea de aproapele de la tine o am invatat;
Bucura-te, ca tu ai zis ca Dumnezeu pe noi ne-a iubit;
Bucura-te, ca dupa a ta marturisire, Dumnezeu din dragoste pentru lume, pe Fiul Sau Cel iubit in lume L-a trimis;
Bucura-te, ca dupa marturisirea ta, din dragostea Sa pentru noi, moarte a suferit;
Bucura-te, ca pe tine, dupa dreptate, Biserica lui Hristos, Apostol al dragostei te-a numit;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 9-lea
Iubitorule de feciorie si de Dumnezeu, iubite Apostole si Evangheliste Ioane, tie Domnul mari si infricosatoare taine ti-a descoperit, fiindca tu viata fara de prihana ai petrecut si pe El din toata inima L-ai iubit si in a ta inima l-ai cantat asa: Aliluia!
ICOSUL al 9-lea
Mintea ta cea curata intru uimire facandu-se si de Duhul Sfant intr-o zi de Duminica rapindu-se, la cele mai de sus de a ta lucrare s-a suit si de la Alfa si Omega, taina cea preamare i s-a descoperit, pe care noi te cinstim si catre tine zicem asa:
Bucura-te, ca la ostrovul Patmos, pe Domnul intre sapte sfesnice L-ai vazut;
Bucura-te, ca de la El mari descoperiri ai avut;
Bucura-te, ca de la El porunca de a scrie ai primit;
Bucura-te, ca, scriind celor sapte Biserici, porunca Domnului ai implinit;
Bucura-te, ca slava Tronului lui Hristos ti s-a descoperit;
Bucura-te, ca in duh, pe cei douazeci si patru de batrani ai privit;
Bucura-te, ca ai vazut si cartea cea cu sapte peceti;
Bucura-te, ca ai privit la deschiderea acelei carti;
Bucura-te, ca taina celor sapte peceti tie ti s-a descoperit;
Bucura-te, ca numarul celor feciorelnici, in chip simbolic, tie, iubitorule de feciorie, ti s-a aratat;
Bucura-te, ca sapte ingeri si sapte trambite inaintea lui Dumnezeu ai vazut;
Bucura-te, ca la trambitarea primilor ingeri, foc si sange pe pamant a cazut;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 10-lea
Dumnezeu, Cel Preasfant si Preacurat, intru tine, vasule cel ales al fecioriei, a turnat din Duhul Sau si de descoperirea tainelor celor preainalte pe tine te-a invrednicit, pentru care si noi pe tine te laudam si lui Dumnezeu ii cantam: Aliluia!
ICOSUL al 10-lea
Facutu-te-ai biserica preaaleasa a lui Dumnezeu, prin viata ta cea nevinovata si neprihanita, caci cu taina masurarea Bisericii si a Altarului lui Dumnezeu tie ti s-a incredintat; primeste, te rugam, si de la noi, smeritii, aceste cantari:
Bucura-te, ca Biserica si Altarul cel din cer, tu, in descoperire le-ai masurat;
Bucura-te, caci curtea Bisericii spre intrare a neamurilor o ai luat;
Bucura-te, ca prigoana Bisericii de catre Antihrist, lumii tu o ai vestit;
Bucura-te, ca pe fiara cea cu sapte capete si zece coarne, lumii o ai descoperit;
Bucura-te, ca si vremea stapanirii fiarei, de tine nu s-a tainuit;
Bucura-te, ca si numele fiarei, cu taina, Bisericii l-ai aratat;
Bucura-te, ca si pe fiara cu coame ca de miel o ai vazut luminat;
Bucura-te, ca si secerisul cel de apoi tie Domnul ti l-a aratat;
Bucura-te, ca si teascul cel mare al maniei Domnului ti s-a descoperit;
Bucura-te, ca si pe cei sapte ingeri cu cele sapte cupe ale maniei lui Dumnezeu, tu lumii le-ai vestit;
Bucura-te, ca taina Babilonului celui mare tie ti s-a aratat;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 11-lea
Bucuria si veselia cea mare a nuntii Mielului lui Dumnezeu, tie de la Duhul Sfant ti s-a descoperit si cantarea cea de biruinta asupra fiarei, de la puterile ceresti tu o ai auzit, care cu glasuri de tunet cantau slava lui Hristos Dumnezeu: Aliluia!
ICOSUL al 11-lea
Tu, ucenicul cel iubit al lui Hristos, graiurile dumnezeiestilor Scripturi prin fapte le-ai cinstit. De aceea si Dumnezeu, a ta minte, de vedenia tainelor celor ceresti o a invrednicit si cu intelegere prea adanca a stralucit. Pentru care noi, cei neputinciosi la intelegerea celor bune, te laudam:
Bucura-te, ca a ta minte de la Duhul Sfant s-a luminat;
Bucura-te, ca in a ta vedenie pe balaur l-ai vazut legat;
Bucura-te, ca Judecata cea de apoi in vedenie o ai vazut luminat;
Bucura-te, ca in a ta vedenie ai vazut Ierusalimul cel de sus, vesnicule mostenitor al lui;
Bucura-te, ca pe Mireasa Mielului, tu o ai vazut impodobita;
Bucura-te, ca pe cetatea ta cu douasprezece temelii si douasprezece porti o ai aratat ca este preastralucita;
Bucura-te, ca douasprezece margaritare in loc de usi, cetatea aceea avea;
Bucura-te, ca usile ei cele de margaritare prea’ mos straluceau;
Bucura-te, ca una din aceste usi pe tine cu taina te inchipuiau;
Bucura-te, ca si temeliile cetatii celei de piatra scumpa tu le-ai vazut;
Bucura-te, ca una din cele douasprezece temelii ale cetatii aceleia pe tine Domnul te-a facut;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 12-lea
Vazut-ai, Apostole, de Dumnezeu iubite, raul cel curat si limpede ca si cristalul al Apei Vietii de la Tronul lui Dumnezeu si al Mielului izvorand, pentru care si noi, nevrednicii, cinstim cele de taina aratate tie si cantam lui Dumnezeu: Aliluia!
ICOSUL al 12-lea
Cu adevarat, Hristos, Pomul vietii si al vesnicei nemuririi este, caci prin El a luat fiinta neamul omenesc cel mort de demult prin calcarea poruncilor, pe Care toate popoarele pamantului il slavesc, iar pe tine, ucenicul Lui cel iubit, te fericesc, cantand asa:
Bucura-te, ca si tu, unul din roadele cele tainice ale Pomului Vietii ai fost;
Bucura-te, ca tu, pom al vietii cu douasprezece roade ai vazut pe Hristos;
Bucura-te, ca si tu, pom al vietii, dupa impartasirea darului, te-ai facut;
Bucura-te, ca prin a ta propovaduire, multi in Hristos au crezut;
Bucura-te, ca prin a ta propovaduire, multi Cuvantul Vietii L-au auzit;
Bucura-te, ca prin propovaduirea Evangheliei, pe multi cu painea vietii i-ai hranit;
Bucura-te, ca prin propovaduirea Cuvantului, cu Apa Vietii pe multi i-ai adapat;
Bucura-te, ca prin cunostinta lui Hristos, Pomul Vietii, neamurile de rana mortii s-au tamaduit;
Bucura-te, ca tu din tulpina Pomului Vietii ai rasarit;
Bucura-te, ca tulpina Pomului Vietii pe tine te-a hranit;
Bucura-te, caci cu Darul lui Hristos, Pomului Vietii, ai adus rod insutit;
Bucura-te, iubitorule de feciorie, Ioane Apostole, de Dumnezeu iubite!
CONDACUL al 13-lea
O, dumnezeiescule Apostole si Evangheliste al lui Hristos, Ioane, care de Domnul foarte ai fost iubit si de vederea tainelor celor preainalte de la El te-ai invrednicit, cu sfintele tale rugaciuni, ajuta-ne ca in ziua cea mare a Judecatii de apoi sa luam mila si iertare de pacate de la Domnul nostru lisus Hristos, Cel ce este Alfa si Omega,
Caruia sa-l cantam lauda asa: Aliluia!
(de trei ori).
Apoi se zice iarasi Icosul intai si Condacul intai.
RUGACIUNE
Cu credinta, cu dragoste si cu evlavie, din inima venim catre tine, Sfinte Apostole si Evangheliste Ioane, de Dumnezeu cuvantatorule si prietenul cel preaiubit al lui Hristos, si cu toata umilinta te rugam sa ne ajuti noua, nevrednicilor, cu sfintele si preaputernicele tale rugaciuni, spre a trece cu liniste si cu alinare peste toate valurile cele tulburi ale veacului celui de acum si spre a nu cadea noi in laturile si cursele cele prea mestesugite ale railor oameni si ale viclenilor diavoli.
Pe tine, vulturule cel preainalt zburator al teologiei, te rugam sa mijlocesti pentru noi catre Preamilostivul Dumnezeu si Mantuitorul nostru, lisus Hristos, ca sa lumineze cu al Sau Har mintile noastre cele intunecate de patimi, spre a primi si noi intelepciunea cea de la Duhul lui Dumnezeu si a cunoaste dogmele dreptei crec”; te si minunile cele din Legea Sa, si spre a lucra si noi, dupa putere, pe cele ce le vom intelege. Pe tine, ucenicul cel preaiubit al lui Hristos, care ai propovaduit lumii dragostea lui Dumnezeu si dragostea de aproapele, te rugam sa ne ajuti cu a ta mijlocire catre Domnul, pentru ca si noi prin Darul lui Dumnezeu sa ajungem a iubi pe Dumnezeu din toata inima, din tot cugetul si din toata vartutea noastra, iar pe aproapele nostru ca pe noi insine. Pe tine, vasul cel preacurat al fecioriei, te punem mijlocitor catre Preabunul Dumnezeu, ca, prin ajutorul si mila Sa sa ne izbaveasca de razboaiele cele iuti ale maniei si ale poftelor trupesti, precum si de potopul gandurilor celor necurate, care pururea din inima izvorasc si care, ca niste nori ai intunericului, din adanc risipindu-se, mintea noastra o intuneca spre pierzarea sufletelor noastre. Catre tine, preafericite ucenic si apostol, care de catre Domnul, fiu al Preasfmtei si Preacuratei Sale Maici ai fost numit, si careia pana la ducerea ei din lumea aceasta i-ai slujit, cadem cu toata umilinta si zdrobirea inimii noastre, ca, impreuna cu Preacurata Nascatoare de Dumnezeu si Pururea Fecioara Maria, care este si Maica Domnului, Maica ta si Maica noastra a tuturor celor ce au crezut in Hristos, sa mijlocesti pentru noi catre Preadulcele nostru Mantuitor ca, prin a Sa mila si indurare, sa nu ne lase pe noi in toate zilele vietii noastre, nici in ceasul sfarsitului nostru, atunci cand vom sta inaintea Lui si ne va judeca. Amin!
Amin,amin!
Pingback: 8 mai/26 sept: Pomenirea Sfîntului Slăvitului Apostol şi Evanghelist Ioan, Cuvîntătorul de Dumnezeu (VIAŢA, ACATISTUL) | cugeteortodoxe