Elenski: Distrugerea ratingului lui Zelenski de către aliații lui Poroșenko

9 septembrie 2024 09:29

Elenski face abuz de autoritate pentru a distruge Biserica Ortodoxă Ucraineană. Imagine: UJOElenski face abuz de autoritate pentru a distruge Biserica Ortodoxă Ucraineană. Imagine: UJO

În acest articol vom analiza modul în care politicile lui Victor Elenski și ale reprezentanților lui Petro Poroșenko au influențat atitudinea guvernului față de BOUkr.

În articolul anterior, dedicat lui Victor Elenski, am evidențiat câteva puncte care indică faptul că această persoană crede că are dreptul de a vorbi în numele statului și încearcă să creeze o impresie de relații prea strânse cu Președintele Ucrainei.

În acest articol vom discuta despre modul în care politicile Serviciului de Stat al Ucrainei pentru Etnopolitică și Libertatea de Conștiință (SSELC) au influențat atitudinea guvernului față de Biserica Ortodoxă Ucraineană (BOUkr).

Am notat mai devreme că aproape din prima zi după numirea sa în funcție, Elenski a urmat un curs îndreptat spre interzicerea Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Limbajul pe care l-a folosit atunci când a comunicat cu reprezentanții Bisericii noastre a fost mai degrabă unul de ultimatumuri și amenințări decât de dialog. În general, se poate spune că mandatul lui Elenski ca conducător al SSELC a fost marcat de o serie de decizii care, fără îndoială, au dăunat statului. Politica sa poate fi caracterizată drept una care vizează divizarea societății ucrainene și exacerbarea tensiunilor existente între diferite comunități religioase, și nici pe departe nu presupune promovarea înțelegerii reciproce.

Una dintre principalele critici la adresa conducerii lui Elenski este favoritismul său evident față de o confesiune creștină din Ucraina în detrimentul alteia. Simpatiile sale față de Biserica Ortodoxă a Ucrainei (BOaU) s-au manifestat în diverse moduri: de la presiunea crescândă asupra Bisericii Ortodoxe Ucrainene (BOUkr) și inspecțiile constante ale „activităților” acesteia până la inițiative legislative pe care mulți politicieni străini și apărători ai drepturilor omului le consideră nedemocratice.

În primul rând, vorbim despre Legea 8371 (acum Legea nr. 3894), în elaborarea căreia departamentul lui Elenski a fost implicat activ. Sprijinul său pentru BOaU și concentrarea constantă pe interzicerea Bisericii Ortodoxe Ucrainene au dus la o creștere a actelor de violență și vandalism împotriva enoriașilor Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Toate acestea fac ca politica lui Elenski să fie deosebit de dăunătoare și distructivă pentru credincioșii Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Trebuie înțeles că acțiunile lui Elenski îi dăunează nu numai lui sau departamentului său, ci în primul rând guvernului ucrainean în ansamblu, ceea ce respinge o parte semnificativă a populației care se identifică ca enoriași ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene.

Elenski și Olena Bohdan

Pentru a înțelege pe deplin impactul conducerii lui Elenski, este util să comparăm munca lui cu cea a predecesoarei sale, Olena Bohdan, care a deținut funcția de conducătoare a SSELC înainte de Elenski. Ea, în opinia comună, a avut o abordare mai echilibrată și mai prudentă a problemelor religioase din Ucraina. Olena Bohdan a înțeles că Ucraina are nevoie de dialog interconfesional, în care statul să rămână un arbitru neutru în sfera religioasă.

De exemplu, când nelegiuirile împotriva Bisericii Ortodoxe Ucrainene a început odată cu declanșarea războiului, Bohdan a spus lucruri care foarte mult nu le-au plăcut reprezentanților BOaU, în special:

  • numai comunitățile bisericești, nu teritoriale, puteau vota pentru „tranziții”;
  • Biserica Ortodoxă Ucraineană nu este guvernată de Moscova;
  • Biserica Ortodoxă Ucraineană este cea mai mare confesiune din țară;
  • după acaparare, bisericile BOaU rămân goale;
  • BOaU are mai puțin de 50 de călugări la Kiev și nu are cu cine să umple Lavra;
  • Interdicția Bisericii Ortodoxe Ucrainene va duce la destabilizarea țării.

Chiar și după demiterea sa, Olena Bohdan a continuat să vorbească conform conștiinței și cinstei sale profesionale. Ea a spus următoarele:

  • situaţia bisericească este folosită în scopuri electorale;
  • statul nu poate reglementa legăturile canonice ale Bisericii;
  • concluziile  expertizei SSELC cu privire la legăturile biserico-canonice ale Bisericii Ortodoxe Ucrainene cu Biserica Ortodoxă Rusă sunt nefondate și pline de presupuneri;
  • izgonirea Bisericii Ortodoxe Ucrainene din Lavră nu va întări securitatea națională.

Se pare că acestea sunt nițte lucruri evidente, iar a le contesta înseamnă a nu înțelege situația religioasă din Ucraina și a te angaja în populismul obișnuit. Dar Elenski nu vede acest lucru. Din acest motiv, departamentul său și el personal fac presiuni asupra Bisericii Ortodoxe Ucrainene.

De exemplu:

  •  publică cereri ca Biserica Ortodoxă Ucraineană să se desprindă de Biserica Ortodoxă Rusă;
  •  afirmă că are deja un plan de luptă cu Biserica Ortodoxă Ucraineană;
  •  susține că nu există biserici privilegiate în Ucraina;
  •  minte că autoritățile nu doresc să interzică Biserica Ortodoxă Ucraineană,
  •  dar apoi spune că cei care se opun legii 8371 recunosc că întrețin legături cu Moscova.

De menționat că mai mult de 50 de deputați nu au votat pentru proiectul de lege 8371 (29 – împotrivă, 4 s-au abținut, 24 nu au votat deloc). Sunt ei toți pro-Moscova?

Deci, activitățile lui Elenski sunt exclusiv distructive pentru statul ucrainean. Aceasta nu este doar punctul nostru de vedere, ci și cel al Biroului de Investigații de Stat, care a deschis un dosar penal împotriva conducerii Serviciului de Stat al Ucrainei pentru Etnopolitică – este vorba despre Elenski și adjunctul său Voinalovici.

În orice caz, în timpul mandatului Olenei Bohdan ca șef al SSELC, guvernul ucrainean a urmat o politică bisericească mai echilibrată, îndreptându-și eforturile mai degrabă spre unitatea societății ucrainene decât spre divizarea acesteia. De exemplu, în aprilie 2022, Președintele Radei Supreme Ruslan Stefanciuk a spus că „nu avem dreptul să adoptăm nicio lege care o să dezbine societatea ucraineană”.

Totuși, de îndată ce Elenski a preluat SSELC-ul, retorica s-a schimbat instantaneu. Dacă conducerea lui Bohdan a fost caracterizată de dorința de a menține pacea religioasă și neutralitatea statului în chestiunile bisericești, mandatul lui Elenski ca conducător al SSELC a fost marcat de o intervenție sporită a statului în treburile religioase. Din acest motiv, credem că această persoană a avut un impact semnificativ asupra poziției lui Zelenski în această problemă.

Influența asupra Președintelui Zelenski: schimbarea atitudinii față de Biserica Ortodoxă Ucraineană

Influența lui Victor Elenski asupra politicilor religioase ale Președintelui Zelenski este evidentă în special în ceea ce pruivește schimbarea poziției sale față de Biserica Ortodoxă Ucraineană. Inițial, Zelenski a avut o atitudine neutră în problemele religioase, subliniind importanța libertății religioase și evitând implicarea în disputele dintre BOUkr și BOaU. Totuși, începând cu toamna anului 2022 (tocmai când lui V.Zelenski i-a fost prezentat V. Elenski), poziția sa s-a schimbat, devenind mai critică față de Biserica Ortodoxă Ucraineană și apoi de-a dreptul intolerantă.

Această transformare a viziunii lui Zelenski poate fi urmărită aproape în fiecare zi. Când Elenski a început să modeleze narațiunea în jurul Bisericii Ortodoxe Ucrainene, subliniind presupusele sale legături cu Rusia și prezentând-o ca pe o amenințare la adresa securității naționale, retorica Președintelui ucrainean a început și ea să se schimbe.

De exemplu, în primele sale declarații publice, Zelenski a subliniat importanța unității între toate grupurile religioase și s-a abținut de a comenta treburile interne ale Bisericii.

Inițial, Președintele a adoptat o abordare „luați mâinile”de la Biserică, susținând ca toate disputele trebuie soluționate în cadrul legii și fără amestecul statului. S-a ajuns chiar și la punctul în care Epifanie s-a plâns că statul la nivelul administrațiilor regionale nu are „dorința de a efectua reînregistrarea” comunităților care „și-au exprimat dorința” de a se alătura structurii sale. Cu alte cuvinte, guvernul lui Zelenski a refuzat să sprijine acaparările lăcașurilor Bisericii Ortodoxe Ucrainene.

Mai mult, Președintele personal a exprimat în repetate rânduri speranța că liderii religioși vor contribui la unitatea Ucrainei și a societății ucrainene și chiar a inițiat un film cu toți, cu excepția lui Dumenko, care a refuzat să participe la proiect. Deci, la începutul președinției sale, precum și la începutul războiului, Zelenskyi a încercat să fie președinte al unui stat care nu se amestecă în treburile bisericești. Totuși, după ce a interacționat cu Elenski, spre mijlocul anului 2022, tonul lui Zelenski s-a schimbat considerabil. El a început să vorbească despre necesitatea „independenței spirituale”, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la „legăturile” Bisericii Ortodoxe Ucrainene cu statul agresor și, în cele din urmă, a inițiat măsuri legislative care au scos Biserica în afara legii.

Lăsăm deoparte întrebarea cum Elenski a reușit să influențeze poziția Președintelui. Dar vom încerca să răspundem la întrebarea de ce el are nevoie de acest lucru.

Elenski, BOaU și Poroșenko

Reamintim că Elenski a fost parlamentar în cadrul blocului lui Volodimir Groisman – un prieten, un aliat și cel mai apropiat asistent al lui Petro Poroșenko. Anume atunci Elenski a făcut cunoștință cu Dumenko și a devenit un aliat al BOaU în general. Epifanie și organizația sa au fost implicați direct în campania electorală a fostului președinte ucrainean Petro Poroșenko. Mai mult, Dumenko și BOaU în mod vădit făceau parte din echipa lui Poroșenko.

De exemplu, Epifanie l-a urmat pe Poroșenko în „tururile Tomosului” (cum au numit jurnaliștii excursiile de campanie preelectorală prin orașele ucrainene), unde practic a îndeplinit funcția de militant pentru Poroșenko ca candidat la președinție.

  • Dumenko spunea că îl vede în fruntea țării „doar pe președintele Poroșenko”.
  • El spunea că numele lui Poroșenko este la egalitate cu Sfântul Vladimir, Botezătorul Țării Rusiei.
  • El spunea că Poroșenko este un „lider-model” pentru el.

Pe scurt, Serhii Dumenko împreună cu BOaU făcea parte din echipa politică a lui Petro Poroșenko și era pregătit pentru un singur rezultat – victoria patronului său. Victor Elenski a făcut și el (și rămâne?) parte din această echipă, candidând în listele partidului Groissman cu numărul 10.

Având în vedere toate cele expuse mai sus, devine clar de ce Elenski depune eforturi să interzică Biserica Ortodoxă Ucraineană. Însă în final, acest lucru va distruge unitatea societății ucrainene, va submina încrederea în guvern și va deteriora reputația Ucrainei în străinătate, ceea ce, la rândul său, va facilita revenirea la putere a vechiului său coleg și patron, Petro Poroșenko.

Este ciudat de ce Biroul Președintelui nu vede lucruri atât de evidente.

Sursa: https://spzh.live/ro/zashhita-very/81980-viktor-elenskij-unichtozhenie-rejtinha-zelenskoho-rukami-druzej-poroshenko?fbclid=IwY2xjawFiJ4lleHRuA2FlbQIxMQABHbtNE2G5NUDhOW7wsd5Iq54UNcQLQFV3E1WNILZaGC8FWh91Cbe4mujfVg_aem_tpLjcReyj9txQk9M4V4P5Q