
Apreciind că cea mai potrivită slujbă în noaptea trecerii dintre ani este cea a Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos, rânduială liturgică prin excelenţă doxologică, care trebuie urmată de rostirea rugăciunii de mulţumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum) şi a rugăciunii de intrare în Noul An (de la slujba Tedeumului) urmată de cântarea Apărătoare Doamnă…, precum şi de cuvântul de învăţătură în care să se sublinieze importanţa sfinţirii timpului în Hristos Mântuitorul, Împăratul veacurilor, şi că slujba Tedeumului trebuie săvârşită după Sfânta Liturghie, aşa cum se procedează la nivel panortodox şi cum prevăd îndrumările tipiconale;
Întrucât în mănăstiri trebuie păstrată în întregime rânduiala săvârşirii celor şapte laude la vremea rostuită, urmând ca la slujba de la miezul nopţii (Miezonoptică) să se adauge Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos, rugăciunea de mulţumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum) şi rugăciunea de intrare în Noul An (de la slujba Tedeumului) urmată de cântarea Apărătoare Doamnă…;
Luând act că, pentru a evita excesele străine de duhul credinţei şi al bunei-cuviinţe pastorale, precum şi practicile dăunătoare unităţii liturgice, săvârşite cu ostentaţie sau din motive pecuniare, este necesar să se respecte rânduiala citirii molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, aceasta trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor;
Constatând, în cadrul discuţiilor care au avut loc, că citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul ţării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale ţării şi mai ales în practica altor Biserici Ortodoxe surori;
Ţinând seama că, în conformitate cu prevederile art. 163 alin. (3) din Statutul pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, este necesar ca Editura şi Tipografia Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă să ia măsurile adecvate pentru tipărirea într-o broşură a rânduielii slujbei bisericeşti din noaptea trecerii dintre ani, cu conţinutul aprobat de Sfântul Sinod, care să fie difuzată tuturor unităţilor de cult din eparhiile Patriarhiei Române;
În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) lit. a) din Statutul pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române (modificat, completat şi aprobat prin hotărârea Sfântului Sinod nr. 381/17 februarie 2011), potrivit cărora Sfântul Sinod ”păstrează unitatea dogmatică, liturgică şi canonică, statutară şi regulamentară în Biserica Ortodoxă Română, precum şi comuniunea cu întreaga Biserică Ortodoxă”;
La propunerea Comisiei teologice, liturgice şi didactice, precum şi a votului unanim exprimat, Sfântul Sinod a hotărât:
1. Ia act de propunerea Preasfinţitului Părinte Episcop Corneliu al Huşilor privind stabilirea unei rânduieli liturgice unitare în Biserica Ortodoxă Română pentru slujba ce se oficiază în noaptea trecerii dintre ani, precum şi de consideraţiile şi propunerile cu caracter liturgic, pastoral şi duhovnicesc formulate, în vederea adoptării unei hotărâri adecvate.
2. Aprobă uniformizarea rânduielii liturgice ce urmează a se săvârşi în toate catedralele şi bisericile parohiale din Biserica Ortodoxă Română în noaptea trecerii dintre ani şi care va consta în: citirea Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos – rânduială liturgică prin excelenţă doxologică, rostirea rugăciunii de mulţumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum), a rugăciunii de intrare în Noul An (de la slujba Tedeumului) şi a cântării ”Apărătoare Doamnă…”, urmate de un cuvânt de învăţătură în care se va sublinia importanţa sfinţirii timpului în Hristos Mântuitorul, Împăratul veacurilor.
3. Întrucât mănăstirile au îndatorirea săvârşirii în întregime a celor şapte Laude, la vremea lor, aprobă ca, în noaptea trecerii dintre ani, acestea să urmeze rânduiala, întemeiată tipiconal, de săvârşire a Miezonopticii, a Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos, la sfârşitul căreia se vor adăuga rugăciunea de mulţumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum), rugăciunea de intrare în Noul An (de la slujba Tedeumului) şi cântarea ”Apărătoare Doamnă…”.
4. Întrucât sărbătoarea bisericească de la 1 ianuarie (Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului şi Sf. Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este şi începutul anului civil, trebuie primită cu bucurie duhovnicească, la sfârşitul Sfintei Liturghii se va oficia slujba Tedeumului, aşa cum se procedează la nivel panortodox şi cum prevăd îndrumările tipiconale.
5. Aprobă ca Editura şi Tipografia Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă să supună aprobării Preafericitului Părinte Patriarh Daniel proiectul de broşură care va cuprinde rânduiala slujbei bisericeşti din noaptea trecerii dintre ani, cu conţinutul aprobat de Sfântul Sinod şi care, în scopul uniformizării acestei rânduieli liturgice, să fie difuzată tuturor unităţilor de cult din eparhiile Patriarhiei Române.
6. Înaltpreasfinţiţii şi Preasfinţiţii Părinţi chiriarhi vor da îndrumările necesare clerului privind respectarea acestor rânduieli liturgice la unităţile de cult din eparhie, precum şi despre îndatorirea clerului de a face catehizarea credincioşilor privind rostul doxologic al rânduielii liturgice stabilite pentru slujba din noaptea trecerii dintre ani.
7. Pentru a se evita excesele străine de duhul credinţei şi al bunei-cuviinţe pastorale, precum şi practicile dăunătoare unităţii liturgice, săvârşite cu ostentaţie sau din motive pecuniare, Înaltpreasfinţiţii şi Preasfinţiţii chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală şi duhovnicească de a respecta rânduiala citirii molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduială trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor. În cadrul îndrumărilor respective se va preciza cu limpezime că citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul ţării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale ţării şi mai ales în practica altor Biserici Ortodoxe surori.
În scopul îndrumării clerului din eparhie şi a personalului monahal asupra necesităţii aducerii la îndeplinire şi a respectării prevederilor de la punctele 6 şi 7 din prezenta hotărâre sinodală, se va putea folosi prilejul conferinţelor administrative lunare de la protopopiate şi al sinaxelor stareţilor şi egumenilor de mănăstiri şi schituri din eparhie, precum şi presa scrisă sau alte mijloace audio-vizuale bisericeşti centrale şi eparhiale.
Pentru a veni în sprijinul eparhiilor şi al unităţilor de cult din cuprinsul lor, prezenta hotărâre a Sfântului Sinod a fost comunicată Editurii şi Tipografiei Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă (punctul 5), precum şi Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române (Radio TRINITAS, TRINITAS TV, publicaţiile LUMINA, Agenţia de ştiri BASILICA, Biroul de presă).
Pestele de la cap se-mpute…
Offffffff Vei da raspuns in fata Infricosatorului Divan de judecata,si atunci te vei duce cu prieteni taii,diavolii,si ti vor multumii ca nu ai lasat sa se citeasca Moliftele,a lor pierzare si durere.Te ai dedat cu tottul EREZIEI Ecumeniste,ai intinat Sfintele Altare cu anatematizati de papistasi,protestantii,armenii,jidovii
Oare nu se va bucura Satana in momentul in care la citirea acestor Molitfe vor participa credinciosii ghiftuiti de toate bunatatile si care dupa slujba se mai duc si la un mic Revelion sa petreaca ??? Aceste Molitfe se fac cu pregatire, cu post si spovedanie atat din partea slujitorilor cat si al participantilor. E o decizie corecta, chiar daca alte a fost gresite…sa nu consideram ca tot ce spune Sinodul BOR e rau sau totul este indreptat spre ecumenism.
Si pana acuma de ce nu s-a observat acest lucru?… si cine spune ca este obligatoriu sa bei si sa mananci fara masura in trecerea anilor?… un crestin practicant are masura in toate nu-i asa?… de ce se spune ca nu se poarta oamenii cu buna cuviinta in prima zi a anului?… eu nu am vazut NICIODATA altfel decat smerenie si buna cuviinta in biserica … cine ae duce la biserica in prima zi aceia si stiu ce inseamna infranarea… deci nu trebuie sa ni se ia aceste mari daruri ale citirii Moliftelor Sf Vasile… este rusinos sa jignesti TOTI credinciosiii din vina catorva (daca exista)
…mai multe si mai mari decat acestea veti vedea…. dar indrazniti! Fiti tari in credinta, ca nu cumva sa ne insele vrajmasul! fiti trezvitori! Si MARTURISITI DREPT credinta noastra, care NU este religie, ci ADEVARATA TRAIRE A LUI HRISTOS CEL VIU, care S-a day pe Sine la moartea pentru NOI! si noi asa-L iubim…????