CITIŢI ŞI
MITROPOLITUL PAVLOS DE GLIFADA:
„NU-I VOTAŢI PE HOŢI ŞI PE ESCROCI!” (INTEGRAL)
Duminică, 29 aprilie 2012
Interviu realizat de Dimitris Rizoulis
(Ziarul DIMOKRATIA/REPUBLICA)
Unul din cei mai dinamici mitropoliţi ai Bisericii Eladei, kyr Pavlos de Glifada, cu o săptămână înainte de alegeri declară în „Republica de duminică” că politicienii îşi amintesc de el numai înainte de alegeri şi nu ezită să spună că împărtăşeşte cu totul reacţiile poporului înfuriat şi că se roagă ca pe 6 mai cetăţenii să fie luminaţi de Dumnezeu.
Câte a spus în Duminica lui Toma în biserica Schimbării la Faţă a Mântuitorului (unde oamenii aflaţi în biserică au rămas blocaţi la cuvintele lui, iar la sfârşit a izbucnit spontan în ovaţii) adresând următorul apel: „Nu votaţi hoţii, escrocii şi pe cei care au ipotecat viitorul nostru” îi „ţintesc” pe fostul prim ministru Iorgos Papandreou şi pe ministrul mediului, Iorgos Papakonstantinou, care, după cum zice, l-au ignorat şi şi-au bătut joc de problema cu cimitirul din Glifada, spunând clar însă că nu va da înapoi.
Susţine că vocea Bisericii trebuie să fie mai puternică, dezminte că regiunea pe care o păstoreşte este bogată, spunând că încă şi în suburbiile sudice există nevoi imense pe care le acoperă prin activitatea sa filantropică şi declară cu nostalgie că îi lipseşte fericitul întru adormire Arhiepiscop Hristodoulos (binefăcătorul lui).
Sunteţi mitropolit într-o regiune teoretic bogată. Cum trăieşte turma dumneavoastră criza?
Aţi spus corect că sunt episcop „într-o regiune teoretic bogată”.
Dar majoritatea jurisdicţiei mele mitropolitane, care include cinci municipii, după sistemul administrativ anterior, este constituită din familii care muncesc din greu, ca să-şi câştige existenţa, zilieri şi pensionari, cetăţeni din clasa medie şi poate şi de condiţie mai joasă.
Turma mea trăieşte desigur criza deoarece participă la criză, fără voia sa şi pe nedrept, de aceea zilnic în biroul meu, dar şi în parohiile noastre vin zeci de fraţi cu probleme, de toate vârstele pentru a primi orice fel de ajutor am putea să le oferim.
Există fenomene extreme de sărăcie în jurisdicţia dumneavoastră?
Desigur că există. Când proprietarii de case fac evacuări, deoarece şi aceştia au dreptate de vreme ce trebuie să trăiască din chirie, când DEI (echivalentul companiei Electrica sau RENEL de la noi) taie lumina şi EVDAP (echivalentul URBAN de la noi) furnizarea apei, când funcţionarii sunt concediaţi de la întreprinderile de stat şi companiile private ca să ia – dacă iau – de la OAED (Organizaţia ocupării forţei de muncă) firimituri pentru o anumită perioadă, când salariile şi pensiile se reduc, când impozitele cresc de la o zi la alta, când se legalizează taxele (haraciurile) mari, ce altceva să spunem despre fenomenele extreme de sărăcie? Desigur că există.
Cum ajutaţi la uşurarea problemelor?
În diverse moduri, cum putem, pentru a acoperi toată gama de cereri şi suferinţă. Fondul Caritabil General, Biroul de Asistenţă Socială „Sălaşul speranţei”, dar şi cele 20 de parohii din mitropolie se ocupă zilnic de zeci de chestiuni şi probleme.
Cantine parohiale, bănci de alimente, ajutoare în articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte, bani pentru medicamente, uneori achitarea de chirii şi facturi, ajutoare financiare regulate sau neregulate, precum şi bursele studenţeşti se află în programul zilnic de sprijinire a fraţilor noştri.
Este de ajuns ajutorul pe care-l acordă Biserica pentru alinarea suferinţei care există în ţară?
Pentru început trebuie să subliniem că rezolvarea problemelor supravieţuirii poporului este exclusiv de competenţa statului şi a oricărei politici sociale aplicate.
Principala lucrare a Bisericii este spirituală. Biserica în mod ajutător participă la alinarea nevoilor materiale zilnice ale oamenilor în cadrul răspunderii ei pastorale pentru grija şi tratarea persoanei ca entitate psihosomatică.
Ce alt organism non-statal dispune de aşa de multe instituţii de binefacere şi hrăneşte zilnic sute de mii de concetăţeni ai noştri?
Biserica, aplicând principiul recunoaşterii şi susţinerii reciproce, oferă cu posibilităţile sale mici cât poate mai mult.
Dacă se are în vedere faptul că nevoile cresc zilnic, atunci cu siguranţă spunem că ajutorul oferit nu este suficient.
Biserica în ansamblu poate face mai multe ca să ofere? Şi dacă da, ce anume?
Biserica poate oferi mult mai mult dacă statul restituie cele 90% celor 4% rămase din averea ei imobilă.
96 % din proprietăţile iniţiale ale Bisericii au fost concesionate statului în conjuncturi mai vechi. Prin retrocedare vor creşte ajutoarele care se acordă astăzi semenilor noştri săraci şi încercaţi de greutăţi.
În Sfântul Sinod Permanent aţi discutat tema posibilei întreruperi a plăţii salariilor clericilor? Se zvoneşte că există o astfel de eventualitate în cadrul măsurilor care se vor lua în iunie. Cum veţi reacţiona?
Doar informativ; tema a fost pusă fără să existe ceva oficial. Dacă informaţiile sunt oficiale şi valide, va lua poziţie Sfântul Sinod Permanent sau Sfântul Sinod al Ierarhiei în legătură cu modul de împotrivire şi cu acţiunile ce vor urma.
Cu o săptămână înainte de alegeri vă vizitează politicieni pentru a vă solicita ajutorul?
În fiecare perioadă electorală mă vizitează politicieni din toate grupările pentru a-mi solicita ajutorul şi rugăciunile.
Desigur, doar atunci îşi aduc aminte de mine. Îi primesc, îi ascult, discut cu ei. Dar răspunsul este unul singur: Să ne rugăm pentru luminarea tuturor votanţilor, ca să fie aleşi cei mai buni pentru interesele poporului.
Cu această ocazie aş dori să repet pentru cititorii ziarului dumneavoastră câteva lucruri pe care le-am spus în predica mea de duminica trecută: „Dumnezeu să vă lumineze ca pe 6 mai, ca să nu-i votaţi pe escroci, pe hoţi şi pe prigonitorii Bisericii!
Să nu-i votaţi pe cei ce ne-au condus la haos, pe cei ce nu au nimic sfânt sau cuvios, pe cei ce au ipotecat viitorul copiilor noştri. Vă implor să nu-i votaţi pe cei ce s-au dovedit a fi hoţi, pe cei ce şi-au bătut joc de noi cu bună ştiinţă, pe cei ce ne-au tâlhărit!
Biserica îi îmbrăţişează pe toţi oamenii indiferent de apartenenţă politică, dar cu toată iubirea pe care v-o port vă spun din nou: Fiţi atenţi pe cine votaţi”.
Ce responsabilităţi consideraţi că are lumea politică pentru criza de astăzi?
Lumea politică, cu excepţia a foarte puţine cazuri, este responsabilă pentru criza actuală, pentru toate cele ce se întâmplă în societatea noastră. Are principala răspundere şi pentru ameliorarea situaţiei.
Împărtăşiţi furia poporului?
Împărtăşesc cu totul reacţiile poporului. Nu sunt de acord însă cu extremismele şi manifestările inacceptabile de violenţă şi distrugere, cu atât mai mult cu sinuciderile.
Aţi dori ca Biserica să intervină mai dinamic în chestiunile sociale şi naţionale?
Fără a determina asistenţa statală sau politica externă, consider că este datoria Bisericii să intervină în chestiunile care preocupă puternic societatea; e limpede că are datoria să ia poziţie în chestiunile naţionale. Vocea ei să fie mai puternică şi totodată cuviincioasă.
Sunteţi caracterizat ca un mitropolit dinamic şi imprevizibil. Recent nu aţi ezitat să vă legaţi public de un alt ierarh în timpul unei manifestări. Spontaneitatea este o calitate sau un defect pentru un ierarh?
Nu accept caracterizarea că aş fi imprevizibil. Spontaneitatea este o calitate şi nu un defect pentru oricine, când desigur este curat, dezinteresat şi revendică dreptatea. Cu atât mai mult când sunt ofensate instituţii sfinte.
Aţi dedicat o mare parte din viaţa dumneavoastră celor aflaţi în închisoare. Ce v-a învăţat această experienţă?
În jur de 28 de ani am slujit ca voluntar pe cei aflaţi în închisoare. Am învăţat foarte multe şi Îl slăvesc pe Dumnezeu pentru această slujire.
Am considerat şi consider spaţiul închisorilor ca cea mai bună universitate cu toate ramurile.
Am trăit de aproape durerea, sărăcia, singurătatea şi dispreţul deţinuţilor. Şi uneori nedreptatea.
Aţi avut legături strânse cu fericitul întru adormire Arhiepiscop Hristodoulos. Vă lipseşte?
Pe fericitul Arhiepiscop Hristodoulos l-am cunoscut din anii studenţiei mele.
Am fost legat de el mai mult duhovniceşte ca cleric. Când era Mitropolit de Dimitriada, am corespondat pe temele deţinuţilor şi codului corecţional.
M-a propus ca egumen al mănăstirii Arhanghelilor – Petraki şi în continuare m-a hirotonit episcop al nou-înfiinţatei Sfinte Mitropolii de Glifada.
M-a susţinut în moduri diferite. Îi datorez veşnică recunoştinţă. Îl consider binefăcătorul meu. Îl pomenesc neîncetat. Desigur că îmi lipseşte. A fost un harismatic şi dispunea de mulţi talanţi
„Şi-a bătut joc de mine Papakonstantinou, iar Papandreou nu a catadicsit să-mi răspundă”
S-a scris că noul cimitir din Glifada este abuziv, deşi au fost pronunţate hotărâri referitoare la acesta. Care este poziţia dumneavoastră şi cum veţi reacţiona de acum încolo?
Cimitirul din Glifada, o problemă majoră, stagnează de mai mult de 30 de ani. Într-un deceniu de slujire a mea ca Mitropolit de Glifada am trăit-o îndeaproape.
Statul în toţi aceşti ani a fost şi este complet indiferent. Doar promisiuni, improvizate şi inaplicabile. Glihada are mai mult de 120.000 de locuitori şi actualul cimitir vechi dispune de mai puţin de 1000 de morminte. Se umpluse de ani de zile.
Eu nu am construit noul cimitir. Este grija municipalităţii. Am fost chemat să oficiez înmormântările fraţilor noştri, datoria oricărui cleric şi împreună cu colaboratorii mei am oficiat slujba înmormântării.
Morţii erau de multe zile în frigider (la morgă). Am cerut o întâlnire cu ministrul de resort, dl. Papakonstantinou, dar m-a refuzat.
Mă pasa la colaboratorii săi, care-şi băteau joc de mine fără ruşine, până când am fost nevoit să trimit un act primului ministru, d-lui Iorgos Papandreou, şi nu a catadicsit să-mi răspundă două vorbe. De ce să fie dispreţuit poporul lui Dumnezeu şi mai ales prin episcopul lui local?
De ce statul nu dă o soluţie responsabilă şi eficientă? S-a scris multă literatură în jurul acestei teme. Are rădăcini politice, revendicări şi interese. Voi reacţiona până se va găsi o soluţie. Cum mă va lumina Dumnezeu.
Copyright
Această traducere ne aparţine şi este protejată de Legea Drepturilor de Autor, legea nr. 8/1996. Ea poate fi citată parţial [fragmentar] pe alte bloguri sau site-uri cu precizarea sursei sau link către pagina de unde provine [https://acvila30.ro], dar nu poate fi preluată de mass-media fără un acord scris.
Nu aveţi voie să copiaţi această traducere fără voia sau ştirea https://acvila30.ro.
Dacă aveţi nevoie sau vreţi să folosiţi în scopuri proprii această traducere, vă rugăm să ne contactaţi şi vom stabili atunci condiţiile.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Ριζούλη
(Εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ)
Ένας από τους πιο δυναμικούς μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο Γλυφάδας κ. Παύλος, μια εβδομάδα πριν από τις κάλπες δηλώνει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ότι οι πολιτικοί τον θυμούνται μόνο προεκλογικά, ενώ δεν διστάζει να πει ότι συμμερίζεται απόλυτα τις αντιδράσεις του οργισμένου λαού και προσεύχεται στις 6 Μαΐου να φωτιστούν οι πολίτες.
όσα είπε την Κυριακή του Θωμά στον ιερό ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος (όπου το εκκλησίασμα καθηλώθηκε από τα λόγια του και στο τέλος αυθόρμητα ξέσπασε σε επευφημίες) απευθύνοντας την εξής έκκληση: «Μην ψηφίσετε τους κλέφτες, τους απατεώνες και όσους υποθήκευσαν το μέλλον μας».
«Καρφώνει» τον τέως πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου και τον υπουργό Περιβάλλοντος Γιώργο Παπακωνσταντίνου που, όπως λέει, τον αγνόησαν και τον ενέπαιξαν για το πρόβλημα με το κοιμητήριο της Γλυφάδας, ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι δεν θα κάνει πίσω.
Υποστηρίζει ότι η φωνή της Εκκλησίας πρέπει να είναι πιο ισχυρή, διαψεύδει ότι η περιοχή που ποιμαίνει είναι πλούσια, λέγοντας ότι ακόμα και στα νότια προάστια υπάρχουν τεράστιες ανάγκες που καλύπτει με τη φιλανθρωπική του δράση και δηλώνει με νοσταλγία ότι του λείπει ο (ευεργέτης του) μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος.
Είστε μητροπολίτης σε μια θεωρητικά πλούσια περιοχή. Πώς βιώνει το ποίμνιό σας την κρίση;
Σωστά είπατε ότι είμαι επίσκοπος σε μια «θεωρητικά πλούσια περιοχή».
Η πλειονότητα, όμως, της μητροπολιτικής επαρχίας μου, η οποία περιλαμβάνει πέντε δήμους με το προηγούμενο διοικητικό σύστημα, αποτελείται από οικογένειες βιοπαλαιστών, ανθρώπους του μεροκάματου και συνταξιούχους, πολίτες μεσαίας οικονομικής τάξεως και ίσως πολύ πιο κάτω.
ποίμνιό μου ασφαλώς βιώνει την κρίση γιατί μετέχει της κρίσης, άθελά του και αναίτια, γι’ αυτό καθημερινώς στο γραφείο μου αλλά και στις ενορίες μας έρχονται δεκάδες εμπερίστατοι αδελφοί, πάσης ηλικίας, για να λάβουν οποιαδήποτε βοήθεια μπορούμε να τους προσφέρουμε.
Υπάρχουν ακραία φαινόμενα φτώχειας στην περιοχή σας;
Ασφαλώς υπάρχουν. Οταν οι ιδιοκτήτες σπιτιών κάνουν εξώσεις, διότι και αυτοί έχουν δίκιο αφού πρέπει να ζήσουν από το ενοίκιο, όταν κόβει η ΔΕΗ το φως και η ΕΥΔΑΠ την παροχή νερού, όταν απολύονται υπάλληλοι από δημόσιες υπηρεσίες και ιδιωτικές εταιρίες για να πάρουν -και αν πάρουν- από τον ΟΑΕΔ ψίχουλα για ένα ορισμένο διάστημα, όταν οι μισθοί και οι συντάξεις περικόπτονται, όταν η φορολογία ημέρα με την ημέρα αυξάνεται, όταν νομιμοποιούνται τα χαράτσια, τι άλλο να πούμε για τα ακραία φαινόμενα φτώχειας; Ασφαλώς και υπάρχουν.
Πώς βοηθάτε στην ανακούφιση των προβλημάτων;
Ποικιλοτρόπως, όσο μπορούμε, για να καλύψουμε όλο το φάσμα των αιτημάτων και του πόνου. Το Γενικό Φιλόπτωχον Ταμείο, το Γραφείο Κοινωνικής Πρόνοιας «Φωληά Ελπίδος», αλλά και οι είκοσι ενορίες της Μητροπόλεως, καθημερινά διεκπεραιώνουν δεκάδες θέματα και προβλήματα.
Ενοριακά συσσίτια, τράπεζες τροφίμων, βοήθεια με ένδυση και υπόδηση, χορήγηση φαρμάκων, κάποιες φορές εξοφλήσεις ενοικίων και λογαριασμών, τακτικά και έκτακτα οικονομικά βοηθήματα, καθώς και οι φοιτητικές υποτροφίες είναι στο καθημερινό πρόγραμμα συμπαράστασης των αδελφών μας.
Αρκεί η βοήθεια που προσφέρει η Εκκλησία για την ανακούφιση του πόνου που υπάρχει στη χώρα;
Κατ΄ αρχήν πρέπει να τονίσουμε ότι η επίλυση των προβλημάτων επιβίωσης του λαού είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους και της εκάστοτε κοινωνικής πολιτικής που εφαρμόζεται.
Το κύριο έργο της Εκκλησίας είναι πνευματικό. Η Εκκλησία βοηθητικά συμμετέχει στην ανακούφιση των καθημερινών υλικών αναγκών των ανθρώπων, μέσα στο πλαίσιο της ποιμαντικής ευθύνης της για τη φροντίδα και τη θεραπεία του προσώπου, ως ψυχοσωματικής οντότητας.
Ποιος άλλος μη κρατικός οργανισμός διαθέτει τόσα ευαγή ιδρύματα και σιτίζει καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας;
Η Εκκλησία, εφαρμόζοντας την αρχή της συναλληλίας προσφέρει με τις μικρές της δυνατότητες ό,τι περισσότερο μπορεί.
Αν λάβει κανείς υπόψη του ότι οι ανάγκες διογκώνονται καθημερινά, τότε με βεβαιότητα λέμε ότι η προσφερόμενη βοήθεια δεν επαρκεί.
Η Εκκλησία συνολικά μπορεί να κάνει περισσότερα για να προσφέρει; Κι αν ναι, τι;
Η Εκκλησία μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερα αν η Πολιτεία αποδεσμεύσει το 90% του υπολοίπου 4% της ακίνητης περιουσίας της.
Το 96% της αρχικής περιουσίας της Εκκλησίας έχει παραχωρηθεί στην Πολιτεία σε παλαιότερες συγκυρίες. Με την αποδέσμευση θα αυξηθούν κάθε είδους παροχές που σήμερα δίδονται στους ενδεείς και εμπερίστατους συνανθρώπους μας.
Στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο έχετε συζητήσει θέμα πιθανής διακοπής της μισθοδοσίας των κληρικών; Φημολογείται ότι υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο στα μέτρα που θα ληφθούν τον Ιούνιο. Πώς θα αντιδράσετε;
Απλώς πληροφοριακά – ενημερωτικά ετέθη το θέμα, χωρίς να υπάρχει κάτι επίσημο. Εάν οι πληροφορίες είναι επίσημες και έγκυρες, θα τοποθετηθεί η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ή η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας, για το πώς θα αντιδράσει και για τις ενέργειες που θα ακολουθήσει.
Μια εβδομάδα πριν από τις εκλογές, σας επισκέπτονται πολιτικοί για να ζητήσουν τη βοήθεια σας;
Σε κάθε εκλογική περίοδο με επισκέπτονται πολιτικοί όλων των παρατάξεων για να ζητήσουν τη βοήθειά μου και την ευχή μου.
Βέβαια, μόνο τότε με θυμούνται. Τους δέχομαι, τους ακούω, συνομιλώ μαζί τους. Αλλά η απάντησις είναι μία και μοναδική: Να προσευχηθούμε να φωτιστούν όλοι οι ψηφοφόροι, ώστε να εκλεγούν οι καλύτεροι για το συμφέρον του λαού.
Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να επαναλάβω προς τους αναγνώστες της εφημερίδας σας μερικά από αυτά που είπα στο κήρυγμά μου την περασμένη Κυριακή: «Ο Θεός να σας φωτίσει στις 6 Μαΐου να μην ψηφίσετε τους απατεώνες, τους κλέφτες και τους διώκτες της Εκκλησίας!
Να μην ψηφίσετε αυτούς που μας οδήγησαν στο χάος, αυτούς που δεν έχουν ούτε ιερό ούτε όσιο, αυτούς που έχουν υποθηκεύσει το μέλλον των παιδιών μας. Σας ικετεύω να μην ψηφίσετε αυτούς που αποδείχθησαν κλέφτες, αυτούς που ενσυνείδητα μας κορόιδεψαν, αυτούς που μας καταλήστευσαν!
Η Εκκλησία αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως πολιτικής τοποθέτησης, αλλά με όλη την αγάπη που σας έχω σας τονίζω και πάλι: Προσέξτε ποιους θα ψηφίσετε.»
Ποιες ευθύνες νομίζετε έχει ο πολιτικός κόσμος για τη σημερινή κρίση;
Ο πολιτικός κόσμος, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, είναι υπεύθυνος για τη σημερινή κρίση, για τα όσα γίνονται στην κοινωνία μας. Εχει την κύρια ευθύνη και για τη βελτίωση της καταστάσεως.
Συμμερίζεστε την οργή του λαού;
Συμμερίζομαι απόλυτα τις αντιδράσεις του λαού. Δεν συμφωνώ όμως με ακρότητες και ανεπίτρεπτες εκδηλώσεις βίας και καταστροφής, πολύ δε περισσότερο με τις αυτοχειρίες.
Θα θέλατε η Εκκλησία να παρεμβαίνει πιο δυναμικά στα κοινωνικά και εθνικά θέματα;
Δίχως να καθορίζει την κρατική πρόνοια ή την εξωτερική πολιτική, φρονώ ότι είναι καθήκον της Εκκλησίας να παρεμβαίνει σε θέματα που απασχολούν έντονα την κοινωνία, σαφώς δε οφείλει να λαμβάνει θέση στα εθνικά θέματα. Η φωνή της να είναι πιο ισχυρή και συγχρόνως κόσμια.
Σας χαρακτηρίζουν ως δυναμικό και απρόβλεπτο μητροπολίτη. Πρόσφατα δεν διστάσατε να διαπληκτιστείτε δημόσια με άλλον ιεράρχη στη διάρκεια εκδήλωσης. Ο αυθορμητισμός είναι προσόν ή ελάττωμα για έναν δεσπότη;
Δεν δέχομαι τον χαρακτηρισμό ότι είμαι απρόβλεπτος. Ο αυθορμητισμός είναι προσόν και όχι ελάττωμα για οποιονδήποτε, όταν μάλιστα είναι αγνός, ανιδιοτελής και διεκδικεί το δίκαιον. Πόσο μάλλον όταν θίγονται ιεροί θεσμοί.
Αφιερώσατε ένα μεγάλο μέρος της ζωής σας κοντά στους φυλακισμένους. Τι σας δίδαξε αυτή η εμπειρία;
Γύρω στα 28 χρόνια διακόνησα εθελοντικά τους φυλακισμένους. Διδάχτηκα πάρα πολλά και δοξάζω τον Θεό για τη διακονία αυτή.
Θεωρούσα και θεωρώ τον χώρο των φυλακών ως το καλύτερο πανεπιστήμιο με όλους τους κλάδους.
Εζησα από κοντά τον πόνο, τη φτώχεια, τη μοναξιά και την περιφρόνηση των κρατουμένων. Και ενίοτε την αδικία.
Συνδεθήκατε στενά με τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο. Σας λείπει;
Τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο εγνώρισα από τα φοιτητικά μου χρόνια.
Συνδέθηκα περισσότερο πνευματικά ως κληρικός. Οταν ήταν μητροπολίτης Δημητριάδος ανταλλάσσαμε αλληλογραφία για θέματα κρατουμένων και του σωφρονιστικού κώδικος.
Με πρότεινε ως καθηγούμενο της ιεράς μονής Ασωμάτων – Πετράκη και στη συνέχεια με χειροτόνησε επίσκοπο της νεοϊδρυθείσης Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας.
Μου συμπαραστάθηκε ποικιλοτρόπως. Του οφείλω παντοτινή ευγνωμοσύνη. Τον θεωρώ ευεργέτη μου. Τον μνημονεύω αδιαλείπτως. Ασφαλώς μου λείπει. Ηταν χαρισματούχος και πολυτάλαντος.
«Με ενέπαιξε ο Παπακωνσταντίνου, δεν καταδέχτηκε να μου απαντήσει ο Παπανδρέου»
Γράφτηκε ότι το νέο νεκροταφείο της Γλυφάδας είναι αυθαίρετο, ενώ εκδόθηκαν και σχετικές αποφάσεις. Ποια η δική σας θέση και πώς θα αντιδράσετε από δω και πέρα;
Το κοιμητήριο Γλυφάδας, μέγιστο πρόβλημα, χρονίζει πλέον των 30 ετών. Στη δεκαετή διακονία μου ως μητροπολίτης Γλυφάδας το ζω από κοντά.
Πολιτεία σ’ όλα αυτά τα χρόνια αδιαφόρησε και αδιαφορεί παντελώς. Μόνον υποσχέσεις, πρόχειρες και ανεφάρμοστες. Η Γλυφάδα έχει πλέον των 120.000 κατοίκων και το παρόν παλαιό κοιμητήριο διαθέτει λιγότερους από 1.000 τάφους. Εχει κορεσθεί από χρόνια.
Εγώ δεν έχτισα το νέο κοιμητήριο. Είναι φροντίδα του Δήμου. Εκλήθην να τελέσω τις ταφές των αδελφών μας, καθήκον κάθε κληρικού και μαζί με συνεργάτες μου τελέσαμε την ακολουθία της ταφής.
Οι νεκροί ήσαν πολλές ημέρες στο ψυγείο. Ζήτησα συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό κ. Παπακωνσταντίνου και αρνήθηκε.
Με παρέπεμπε σε συνεργάτες του, οι οποίοι ασυστόλως με ενέπαιξαν, οπότε αναγκάστηκα να αποστείλω έγγραφο στον πρωθυπουργό κ. Γεώργιο Παπανδρέου, και δεν καταδέχτηκε να απαντήσει δυο λέξεις. Γιατί να περιφρονείται ο λαός του Θεού και μάλιστα μέσω του τοπικού επισκόπου;
Γιατί η Πολιτεία δεν δίδει υπεύθυνη και αποτελεσματική λύση; Γράφτηκε πολλή φιλολογία γύρω από το θέμα αυτό. Εχει ρίζες πολιτικές, διεκδικήσεις και συμφέροντα. Θα αντιδρώ μέχρι να βρεθεί λύση. Ό,τι με φωτίσει ο Θεός.
Aveti mare grija si atentie iubitii mei, la blogul deosebit de periculos si smintitor „saccsiv”.
Multumiri parinte Valentin pentru pozitia ferma exprimata. Era nevoie de macar o pozitie a bisericii vis a vis de ceea ce se intimpla pe acel blog sectant. Este inspaimantator cum se autodeclara aparator al ortodoxiei.
Incercati sa-i avertizati si pe alti naivi sa nu cada in asemenea capcane.
Si nu va vindeti casele sau averile asa cum acel anonim va indeamna. Cum sa-ti vinzi munca ta sau a parintilor tai si sa pleci din adapostul tau ? unde sa te duci ? ramaneti in ascultare de duhovnicii vostrii.
Unii le-au vandut deja , parinte. Trist dar adevarat. Nu se mai stie ce s-o fi intimplat cu ei pe unde or fi acum. Si pe cine sa traga la raspundere de vreme ce oficial nu exista nici un saccsiv ? Anul trecut, dupa ce unii comentatori isi exprimau dorinta de a-si vinde casele, saccsiv se ruga pentru ei sa gaseasca clienti. Pe un comentator care era revoltat ca nu reusea sa vanda locuinta si nu mai avea bani de trai, saccsiv ia propus sa puna casa gaj pentru bani pentru a iesi din necaz.
Fereasca Dumnezeu. De cand este lumea, oamenii se roaga si muncesc din greu pentru a-si incropi un acoperis deasupra capului iar acela se roaga pentru ca oamenii sa-si vanda casele. Aveti grija, aveti mare grija la tot felul de ciudati care circula pe internet. Nu mai intrati in nici un fel de contact cu acel blog mai ales ca nu stie nimeni cine se afla in spatele monitorului, daca este un individ sau un grup mai mare care profita de naivitatea si slaba credinta a oamenilor.
Adevarat parinte. Si duhovnicul meu m-a sfatuit sa stau departe de acest individ dubios. Dupa ce-i vorbisem odata de articolele blogului saccsiv, s-a adresat si dansul lui saccsiv intr-un comentariu care a disparut in cateva clipe. Sper ca vor iesi si alti parinti sa avertizeze cu privire la rautatea voit propagata acolo dar ma indoiesc ca multi parintii vor avea timp de pierdut pe internet. Doamne ajuta.
Parinte Valentin
Aveti perfecta dreptate despre acest „saccsiv” e un diversionist si un manipulator.
Se vede cum sadeste deruta si sminteala in capul oamenilor din insasi titlul articolelor pe care la scrie si care probabil stie ca nu sunt adevarate dar le scrie cu semnul intrebarii mizand pe faptul ca oamenii iau ca adevar cele citite.
E tipic la el modul de a scrie” oare sa fie adevarat?” sau „am auzit” sau „daca e adevarat atunci nu e bine” deci se pune la adapost cu un cuvant.
.
Si e asa de versat ca stie ca nici unul dintre comentatori nici o clipa nu pun la indoiala cele scrise de el si se grabesc in cor sa il aprobe si se uita in gura lui de parca ar vorbi nu stiu ce stalp mare al ortodoxiei si nu un fost puscarias care mai bine si-ar vedea si ar plange pacatele lui in umilinta si nestiut de nimeni decat sa sminteasca subtil si fara de rusine oameni naivi si creduli.
Varianta cea mai plauzibila ramane ca ar fi platit de cineva si debiteaza pe langa unele lucruri adevarate o multime de aberatii cu scopul precis de a indoctrina oamenii cu tot soiul de informatii derutante si ratacitoare.
Marcu
Saccsiv a devenit o retea infractionala aflata sub tutela sistemului , cu indivizi deosebit de periculosi racolati din inchisori. Saccsiv, personajul principal, pune in aplicare o agenda a sistemului destul de sofisticata dar in acelasi timp, sub ocrotirea sistemului isi face si de cap in domeniul in care se pricepe cel mai bine : inselaciune. Ca un acord tacit realizat intre sistem si saccsiv : tu imi duci agenda in desfasurare iar eu inchid ochii la magariile pe care le faci. Aveti dreptate, se invart niste afaceri dubioase acolo de la indemnul pentru vanzarea caselor si averilor, cumpararea de obiecte pentru saccsiv, donare de bani pentru blog, vanzari de reviste si alte chilipiruri. Amenintari mascate, linsajuri virtuale, „frati” care l anunta pe saccsiv unde si cine il ataca , binevoitori care apar cu oferte de vanzare terenuri pe coclauri (pentru cei ce-si vand casele de la oras) si multe altele.
Parinte Valentin
Se pare ca ati fost „reperat” de fratii lui saccsiv si suspectat de acesta ca ati fi un tigan pe nume Marian ex norvegia. Tipic pentru saccsiv care stie sa-i terfeleasca pe cei care-l critica. Nu sinteti primul. Individul e deosebit de periculos si va poate pune in carca lucruri pe care nu le-ati zis sau facut. Mai mult ca sigur ca daca acest blog va mai continua sa atraga atentia asupra retelei saccsiv, va fi somat sa inceteze asa cum s-a intimplat si cu alte bloguri, in caz contrar va suporta consecinte.
Si cuvantul Pr. pare sa induca in eroare multe persoane din cauza ca in spatele lui si al tastaturii,monitorului,cum zicea unul mai istet de prin zona,poate sta oricine si da sfaturi sfatoase presupuse intelepte iar unii mai slabi le iau de bune fara sa cerceteze putin mai indeamanunt…si se pare ca desi se stie ca suntem spre sfarsit de zile unii par a uita ce ziceau Sfintii Parinti odata candva despre preotii,calugarii vremurilor din urma cand acestia nu vor mai putea lucra nimic ei fiind ca mirenii sau poate si mai rau ca ei…deci parerea mea cand nu aveti sfinti in viata dupa care sa va ghidati apelati la scrierile Sfintilor Parinti ca ei nu gresesc niciodata pe cand cei ai zilelor noastre Dumnezeu cu mila.Parca Sfantul Briancianinov scria acum o suta si ceva de ani in urma ca se chinuia sa gaseasca un duhovnic intelept si inaintat in lucrarea duhovniceasca si nu i a reusit de loc,d apai acum in zilele noastre noi mai avem pretentii la duhovnici buni,poate…poate la cei in varsta ,care bat suta de ani gen parintele Iustin Parvu,mai este vreo sansa ca la astia de cartier i a omorat de ceva vreme duhul lumii acesteia si i a rapus cu ratele la banca.In zilele noastre din ce se vede e valabil indemnul adresat lui Lot …Mantuiesteti sufletul tau !!!
Pentru a nu fi suspectat de rasism, nu am nimic cu tiganii si cu atit mai putin cu Marian ex norvegia, comentator pe care l-am apreciat si inca il apreciez. Se pare ca totusi saccsiv are o obsesie in privinta acestui comentator incat acolo unde apar critici nu poate fi decat Marian ex norvegia (noi, restul cititorilor sintem prosti si nu observam activitatea lui saccsiv). Acum am citit mai bine referirea lui saccsiv precum si comentariul lui Jeny . Da, mi-am adus aminte ca Jeny facea referire chiar la Marian ex norvegia atunci cand a fost sfatuit de saccsiv sa-si puna casa gaj pentru o suma modica de bani ( sau camatarie mascata). Deasemeni aflam de la saccsiv ca acest blog se afla sub administrarea unui parinte preot. Cu atit mai bine, ne gasim unde trebuie si ma indoiesc ca din spusele lui saccsiv, adminul acestui blog s-ar lasa prafuit in ochi de avertizarea lui saccsiv dar nu ar observa ce face saccsiv pe blogul sau. Sa fim seriosi. Si pentru ca saccsiv continua sa ni-l arunce in ochi pe Marian ex norvegia, sa trecem putin in revista activitatea acestui comentator. Pret de cam 2 ani, Marian a postat pe blogul saccsiv facandu-se remarcat prin comentarii deosebite. A recunoscut de la bun inceput sa este tigan , lucru laudabil dar care insa ia fost fatal din moment ce saccsiv il face tigan cu orice ocazie ca si cand aceasta ar fi o vina. De unde, concluzionam ca nu este bine sa-i dam informatii personale lui saccsiv. Din cate am citit, Marian se afla pe atunci in Norvegia impreuna cu familia, unde lucra ca programator. Si-a exprimat dorinta ca pe viitor sa revina in tara definitiv, unde sa-si vanda locuinta si averea ca sa se mute la tara. A fost sfatuit in repetate randuri de saccsiv sa vina in tara . Odata cu isteria vaccinurilor propagata pe saccsiv , Marian si-a dat subit demisia si a revenit acasa . Si-a pus casa si averea in vanzare dupa ce a intrat rapid in lipsuri si probleme. De multe ori se arata necajit ca nu are clienti si ca familia a inceput sa sufere de lipsuri. Saccsiv ia promis ca se va ruga pentru ca el sa-si vanda casa si l-a sfatuit ca daca are nevoie de bani sa porneasca o mica afacere cum ar fi vanzarea de legume si fructe la taraba, ar fi bine sa-si puna casa gaj pentru o suma de bani. Lucru neacceptat de Marian. Sa recapitulam. dupa ce l-a speriat si l-a convins sa-si lase serviciul din Norvegia, saccsiv se ruga pentru ca Marian sa-si vanda si avutul. Ba mai mult, il sfatuia sa puna casa gaj pentru o afacere de taraba care in mod sigur l-ar fi lasat pe drumuri cu tot cu familie. Tot Marian este cel care i-a adus lui saccsiv o multime de cititori . Tot Marian este cel care si-a exprimat dorinta ca atunci cand isi va vinde casa, sa-l ajute si pe saccsiv cu banii ramasi precum si pe cei aflati in nevoi. I-a scris de multe ori lui saccsiv in privat deschizandu-si inima dar niciodata nu a primit raspuns decat pe blog. I-a propus lui saccsiv sa se intilneasca la Petru Voda unde urma sa mearga in pelerinaj cu familia dar saccsiv nu a raspuns. Anul trecut, in chiar postul Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu , Marian observand deraieri i-a atras atentia lui saccsiv la smintelile pe care le face iar saccsiv ia sters comentariul acuzandu-l apoi ca ar fi intrus si de atunci nu i-a mai permis accesul pe blog. Pesemne ca mila Maicii Domnului i-a deschis ochii lui Marian ca sa vada in sfirsit cine este saccsiv si in cine s-a putut increde. De atunci, Marian observa traiectoria blogului saccsiv si atrage atentia si altora pe unde i se permite sa posteze. Il vedem ca uneori patrunde pe blogul saccsiv unde il invita pe acesta la dialog , dar saccsiv il sterge repede repejor neavand curaj sa discute . Tot Marian ex norvegia a dus o munca titanica de a-i convinge pe toti prietenii si cititorii pe care el ii adusese pe blogul lui saccsiv, sa iasa de acolo si sa nu se lase smintiti, cerandu-si totodata si iertare pentru usurinta cu care i-a indemnat sa citeasca acel blog. Dintre acestia fac parte si eu si marturisesc ca a reusit sa ne faca pe toti cei din cercul sau (majoritatea din mediul academic) sa parasim acel blog sau sa ne punem intrebari cu privire la informatiile furnizate cu mare generozitate. Pentru noi a patruns de multe ori pe blogul lui saccsiv punindu-i intrebari deranjante pentru ca noi vazand ce se intimpla acolo sa intelegem si sa ne incredem mai mult doar in ajutorul lui Dumnezeu si sa mergem la biserica. Intr-un articol recent , saccsiv l-a acuzat pe Marian ca ar fi un obsedat care pe viitor ar putea avea o tentativa asa cum a avut acel tigan care incercase sa-l ucida pe parintele Iustin Parvu. Cu aceasta ocazie, am inteles inca odata cine este saccsiv si de ce poate fi in stare. Nu cred ca Marian ar gandi macar la asa ceva pentru ca isi iubeste familia, are mare evlavie la Maica Domnului si iubeste oamenii pe care ii ajuta ori de cate ori are ocazia. In plus, saccsiv nu este ca parintele Iustin Parvu sa fie dusmanit pentru adevar , saccsiv fiind un mare mincinos si diversionist. Marian nu are o obsesie pentru saccsiv, mai intra uneori acolo doar pentru a atrage atentia altora asupra smintelii lui saccsiv. In plus, informatia potrivit careia un tigan ar fi incercat uciderea parintelui Iustin, a fost probata de noi, cativa prieteni ( fosti colegi de Institut militar cu Marian) la rugamintea acestuia. Ne-am interesat la man.Petru Voda la chiar parintele si informatia s-a dovedit o mare minciuna. Este una din acele informati aruncate pe piata de miscarile extremiste ( finantate de UE) menite sa invrajbeasca popoarele pentru a declansa varsari de singe. Si nu este prima informatie mincinoasa propagata de reteaua saccsiv. Acolo abunda in informatii rapide si false mai ceva ca la revolutie.
In incheiere as vrea sa atrag atentia asupra modului aproape mafiot in care saccsiv ameninta subtil acest blog pentru permiterea unor astfel de comentarii. Insinueaza ca adminul acestui blog sa stearga comentarii sau sa-l instiinteze pe saccsiv asa cum fac si alti bloggeri (intre care exista probabil o intelegere) si poate chiar sa-i furnizeze lui saccsiv date, IDuri si IPuri ale comentatorilor deoarece in opinia sa, orice critica la adresa lui este un atac. Ce repede a gasit comentatorul un_mare_pacatos criticile de pe acest blog ! comentator foarte nevinovat si foarte „pacatos” dealtfel care din dragoste , ne furnizeaza fel si fel de informatii, care mai de care mai alarmante si panicarde si care „din intimplare” gaseste repede criticii lui saccsiv pe alte bloguri. Nici macar nu seamana in limbaj cu cei de la „deveghepatriei”. Rusine sa le fie pentru josniciile pe care ei le comit.
Pentru a nu fi suspectat de rasism, nu am nimic cu tiganii si cu atit mai putin cu Marian ex norvegia, comentator pe care l-am apreciat si inca il apreciez. Se pare ca totusi saccsiv are o obsesie in privinta acestui comentator incat acolo unde apar critici nu poate fi decat Marian ex norvegia (noi, restul cititorilor sintem prosti si nu observam activitatea lui saccsiv). Acum am citit mai bine referirea lui saccsiv precum si comentariul lui Jeny . Da, mi-am adus aminte ca Jeny facea referire chiar la Marian ex norvegia atunci cand a fost sfatuit de saccsiv sa-si puna casa gaj pentru o suma modica de bani ( sau camatarie mascata). Deasemeni aflam de la saccsiv ca acest blog se afla sub administrarea unui parinte preot. Cu atit mai bine, ne gasim unde trebuie si ma indoiesc ca din spusele lui saccsiv, adminul acestui blog s-ar lasa prafuit in ochi de avertizarea lui saccsiv dar nu ar observa ce face saccsiv pe blogul sau. Sa fim seriosi. Si pentru ca saccsiv continua sa ni-l arunce in ochi pe Marian ex norvegia, sa trecem putin in revista activitatea acestui comentator. Pret de cam 2 ani, Marian a postat pe blogul saccsiv facandu-se remarcat prin comentarii deosebite. A recunoscut de la bun inceput sa este tigan , lucru laudabil dar care insa ia fost fatal din moment ce saccsiv il face tigan cu orice ocazie ca si cand aceasta ar fi o vina. De unde, concluzionam ca nu este bine sa-i dam informatii personale lui saccsiv. Din cate am citit, Marian se afla pe atunci in Norvegia impreuna cu familia, unde lucra ca programator. Si-a exprimat dorinta ca pe viitor sa revina in tara definitiv, unde sa-si vanda locuinta si averea ca sa se mute la tara. A fost sfatuit in repetate randuri de saccsiv sa vina in tara . Odata cu isteria vaccinurilor propagata pe saccsiv , Marian si-a dat subit demisia si a revenit acasa . Si-a pus casa si averea in vanzare dupa ce a intrat rapid in lipsuri si probleme. De multe ori se arata necajit ca nu are clienti si ca familia a inceput sa sufere de lipsuri. Saccsiv ia promis ca se va ruga pentru ca el sa-si vanda casa si l-a sfatuit ca daca are nevoie de bani sa porneasca o mica afacere cum ar fi vanzarea de legume si fructe la taraba, ar fi bine sa-si puna casa gaj pentru o suma de bani. Lucru neacceptat de Marian. Sa recapitulam. dupa ce l-a speriat si l-a convins sa-si lase serviciul din Norvegia, saccsiv se ruga pentru ca Marian sa-si vanda si avutul. Ba mai mult, il sfatuia sa puna casa gaj pentru o afacere de taraba care in mod sigur l-ar fi lasat pe drumuri cu tot cu familie. Tot Marian este cel care i-a adus lui saccsiv o multime de cititori . Tot Marian este cel care si-a exprimat dorinta ca atunci cand isi va vinde casa, sa-l ajute si pe saccsiv cu banii ramasi precum si pe cei aflati in nevoi. I-a scris de multe ori lui saccsiv in privat deschizandu-si inima dar niciodata nu a primit raspuns decat pe blog. I-a propus lui saccsiv sa se intilneasca la Petru Voda unde urma sa mearga in pelerinaj cu familia dar saccsiv nu a raspuns. Anul trecut, in chiar postul Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu , Marian observand deraieri i-a atras atentia lui saccsiv la smintelile pe care le face iar saccsiv ia sters comentariul acuzandu-l apoi ca ar fi intrus si de atunci nu i-a mai permis accesul pe blog. Pesemne ca mila Maicii Domnului i-a deschis ochii lui Marian ca sa vada in sfirsit cine este saccsiv si in cine s-a putut increde. De atunci, Marian observa traiectoria blogului saccsiv si atrage atentia si altora pe unde i se permite sa posteze. Il vedem ca uneori patrunde pe blogul saccsiv unde il invita pe acesta la dialog , dar saccsiv il sterge repede repejor neavand curaj sa discute . Tot Marian ex norvegia a dus o munca titanica de a-i convinge pe toti prietenii si cititorii pe care el ii adusese pe blogul lui saccsiv, sa iasa de acolo si sa nu se lase smintiti, cerandu-si totodata si iertare pentru usurinta cu care i-a indemnat sa citeasca acel blog. Dintre acestia fac parte si eu si marturisesc ca a reusit sa ne faca pe toti cei din cercul sau (majoritatea din mediul academic) sa parasim acel blog sau sa ne punem intrebari cu privire la informatiile furnizate cu mare generozitate. Pentru noi a patruns de multe ori pe blogul lui saccsiv punindu-i intrebari deranjante pentru ca noi vazand ce se intimpla acolo sa intelegem si sa ne incredem mai mult doar in ajutorul lui Dumnezeu si sa mergem la biserica. Intr-un articol recent , saccsiv l-a acuzat pe Marian ca ar fi un obsedat care pe viitor ar putea avea o tentativa asa cum a avut acel tigan care incercase sa-l ucida pe parintele Iustin Parvu. Cu aceasta ocazie, am inteles inca odata cine este saccsiv si de ce poate fi in stare. Nu cred ca Marian ar gandi macar la asa ceva pentru ca isi iubeste familia, are mare evlavie la Maica Domnului si iubeste oamenii pe care ii ajuta ori de cate ori are ocazia. In plus, saccsiv nu este ca parintele Iustin Parvu sa fie dusmanit pentru adevar , saccsiv fiind un mare mincinos si diversionist. Marian nu are o obsesie pentru saccsiv, mai intra uneori acolo doar pentru a atrage atentia altora asupra smintelii lui saccsiv. In plus, informatia potrivit careia un tigan ar fi incercat uciderea parintelui Iustin, a fost probata de noi, cativa prieteni ( fosti colegi de Institut militar cu Marian) la rugamintea acestuia. Ne-am interesat la man.Petru Voda la chiar parintele si informatia s-a dovedit o mare minciuna. Este una din acele informati aruncate pe piata de miscarile extremiste ( finantate de UE) menite sa invrajbeasca popoarele pentru a declansa varsari de singe. Si nu este prima informatie mincinoasa propagata de reteaua saccsiv. Acolo abunda in informatii rapide si false mai ceva ca la revolutie.
In incheiere as vrea sa atrag atentia asupra modului aproape mafiot in care saccsiv ameninta subtil acest blog pentru permiterea unor astfel de comentarii. Insinueaza ca adminul acestui blog sa stearga comentarii sau sa-l instiinteze pe saccsiv asa cum fac si alti bloggeri (intre care exista probabil o intelegere) si poate chiar sa-i furnizeze lui saccsiv date, IDuri si IPuri ale comentatorilor deoarece in opinia sa, orice critica la adresa lui este un atac. Ce repede a gasit comentatorul un_mare_pacatos criticile de pe acest blog ! comentator foarte nevinovat si foarte “pacatos” dealtfel care din dragoste , ne furnizeaza fel si fel de informatii, care mai de care mai alarmante si panicarde si care “din intimplare” gaseste repede criticii lui saccsiv pe alte bloguri. Nici macar nu seamana in limbaj cu cei de la “deveghepatriei”. Rusine sa le fie pentru josniciile pe care ei le comit.
Pingback: PELERIN ORTODOX » MITROPOLITUL PAVLOS DE GLIFADA: ,,NE GUVERNEAZĂ MASONII!”