SCRISOARE CĂTRE PATRIARHUL ORTODOX AL ALEXANDRIEI ŞI AL ÎNTREGII AFRICI, TEODOR AL II-LEA

emblima

 Citiţi şiPATRIARHUL TEODOR AL II-LEA AL ALEXANDRIEI LA ÎNTRONIZAREA NOULUI “PATRIARH” COPT [omonim, Teodor al II -lea]. RUŞINOS PENTRU PATRIARHUL ORTODOX – SUCCESOR LEGITIM AL SF. APOSTOL MARCU – SĂ OFERE MITRĂ ŞI SĂ STRIGE “VREDNIC ESTE” PATRIARHULUI ERETIC MONOFIZIT, A CĂRUI “SINAGOGĂ” E ANATEMIZATĂ DE CEI 630 DE SFINŢI PĂRINŢI DE LA CALCEDON (451) ŞI DE TOATE SINOADELE ECUMENICE URMĂTOARE (V, VI ŞI VII). CELOR CATERISIŢI DE SINOADELE ECUMENICE NU LI SE OFERĂ ODĂJDII, CI – DACĂ AR MAI PĂSTRA VREUN VEŞMÂNT LITURGIC ORTODOX – LI SE IA (VIDEO)

Prea fericite Papa si Patriarh al Alexandriei si intregii Africi, Teodor

Cu cea mai adanca dragoste si cu respect, as vrea sa exprim ingrijorarea mea si a multor clerici si laici, in privinta evenimentului petrecut la intronizarea patriarhului copt miafizit al egiptenilor. Desigur ca este foarte frumos sa simpatizam si sa ii iubim pe fratii nostri copti miafiziti.
Cunosc necazurile prin care trec acestia intr-o tara musulmana, cunosc dragostea si marturisirea lor catre Hristos. Dar nu pot ei sa scoata granitele pe care Duhul Sfant le-a pus la Sinodul IV Ecumenic si la celelalte Sinoade Ecumenice, pentru ca acestea nu sunt granite omenesti, ci sunt granite pe care insusi Dumnezeu le-a pus intre Ortodoxie si eterodoxie. Incercarile omenesti de a uni pe necalcedonieni cu Biserica Ortodoxa nu pot avea rezultate daca acestia nu recunosc Sinodul al IV-lea Ecumenic si celelalte Sinoade. Din pacate, acestia se gasesc inca in afara Bisericii lui Hristos, si chiar daca mai marii Bisericilor noastre recunosc Tainele coptilor, aceasta nu insemna ca Duhul Sfant le recunoaste. Nu putem noi sa scoatem anatemele, pe care Duhul Sfant le-a dat ca sa stie acestia ca se afla in afara Bisericii Ortodoxe, si daca vor sa se intoarca trebuie sa primeasca Sinodul IV Ecumenic si toate celelalte Sinoade. Daca spunem ca Parintii de la Sinodul IV Ecumenic au gresit inseamna ca intreaga Biserica are la baza Ei o greseala, ceea ce este blasfemie si ateism. Acelasi Duh care a insuflat pe Evanghelisti sa scrie Evanghelia a insuflat si al IV-lea Sinod Ecumenic si toate Sinoadele Ecumenice. Gestul dumneavoastra, acela de a da o mitra si a spune “Vrednic este” patriarhului miafizit inseamna ca recunoasteti pe patriarhul coptilor ca patriarh adevarat. In felul acesta negati chiar indentitatea dumneavoastra de singur Patriarh Ortodox al Alexandriei si al intregii Africi. Ati negat institutia pe care o reprezentati. Aceasta nu este o problema de mandrie, ci este o problema de Adevar in Duhul Sfant. De aceasta depinde mantuirea a milioane de suflete ale crestinilor ortodocsi. Sa nu ii dezamagiti. Putem sa ii iubim pe Copti si pe toti eterodocsii fara a face gesturi cultico-dogmatice care sunt in afara invataturii Sfintilor Parinti.

preot Matei Vulcanescu

Mitropolia Veriei, Nausei si Campaniei

teolog drd.Marian Maricaru

Sursa: COMMENTS

sin

5 comentarii la „SCRISOARE CĂTRE PATRIARHUL ORTODOX AL ALEXANDRIEI ŞI AL ÎNTREGII AFRICI, TEODOR AL II-LEA

  1. Parintele Matei Vulcanescu

    La scrisoare am adaugat si acest amanunt:
    Ακόμη και στην περίπτωση της δήθεν φιλολογικής παρερμήνευσης οι κόπτες πάλι θα ήτανε σκισματικοί, και βάση του πρώτου κανόνα του Μεγάλου Βασιλείου αυτοί δεν έχουνε ούτε ιεροσύνη , ούτε αποστολική διαδοχή και δεν μπορεί να δώθεί μια πατριαρχικη μήτρα, η οποία σημαίνει η εξουσία και η αρχιεροσύνη του επισκόπου της Εκκλησίας. Και ο ίδιος ο Πατριάρχης Σενούδα το τρίτο έγραψε το βιβλίο „Η μια φύση του Χρήστου”, στο οποίο μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα ότι είναι όχι μόνο σχισματικοί, αλλά και αιρετικοί.

    πατέρα Ματθαιος Βουλκανεσκου

    Μητροπολη Βεροίας

    Μαριάν Μαρικάρου

    Θεολόγος

    Si in cazul asa numitei neintelegeri filologice, Coptii ar fi schizmatici, si in baza canonului I al Sfantului Vasile cel Mare schizmaticii nu au nici preotie, nici Taine, nici Succesiune Apostolica, si nu li se poate da mitra patriarhala care este semnul puterii si al arhieriei episcopului in Biserica. Insusi patriarhul miafizit Senuda al II-lea a scris cartea „Firea lui Hristos”, in care putem vedea clar ca acestia nu sunt numai schizmatici ci si eretici.
    preot Matei Vulcanescu
    Mitropolia Veriei
    Marian Maricaru teolog

  2. Parintele Matei Vulcanescu

    am gresit, aceasta este corectarea textului in limba romana, va rog sa puneti acest text in locul celui postat:

    Prea fericite Papa si Patriarh al Alexandriei si intregii Africi, Teodor

    Cu cea mai adanca dragoste si cu respect, as vrea sa exprim ingrijorarea mea si a multor clerici si laici, in privinta evenimentului petrecut la intronizarea patriarhului copt miafizit al egiptenilor. Desigur ca este foarte frumos sa simpatizam si sa ii iubim pe fratii nostri copti miafiziti.
    Cunosc necazurile prin care trec acestia intr-o tara musulmana, cunosc dragostea si marturisirea lor catre Hristos. Dar nu pot ei sa scoata granitele pe care Duhul Sfant le-a pus la Sinodul IV Ecumenic si la celelalte Sinoade Ecumenice, pentru ca acestea nu sunt granite omenesti, ci sunt granite pe care insusi Dumnezeu le-a pus intre Ortodoxie si eterodoxie. Incercarile omenesti de a uni pe necalcedonieni cu Biserica Ortodoxa nu pot avea rezultate daca acestia nu recunosc Sinodul al IV-lea Ecumenic si celelalte Sinoade. Din pacate, acestia se gasesc inca in afara Bisericii lui Hristos, si chiar daca mai marii Bisericilor noastre recunosc Tainele coptilor, aceasta nu insemna ca Duhul Sfant le recunoaste. Nu putem noi sa scoatem anatemele, pe care Duhul Sfant le-a dat ca sa stie acestia ca se afla in afara Bisericii Ortodoxe, si daca vor sa se intoarca trebuie sa primeasca Sinodul IV Ecumenic si toate celelalte Sinoade. Daca spunem ca Parintii de la Sinodul IV Ecumenic au gresit inseamna ca intreaga Biserica are la baza Ei o greseala, ceea ce este blasfemie si ateism. Acelasi Duh care a insuflat pe Evanghelisti sa scrie Evanghelia a insuflat si al IV-lea Sinod Ecumenic si toate Sinoadele Ecumenice. Gestul dumneavoastra, acela de a da o mitra si a spune “Vrednic este” patriarhului miafizit inseamna ca recunoasteti pe patriarhul coptilor ca patriarh adevarat. In felul acesta negati chiar indentitatea dumneavoastra de singur Patriarh Ortodox al Alexandriei si al intregii Africi. Ati negat institutia pe care o reprezentati. Aceasta nu este o problema de mandrie, ci este o problema de Adevar in Duhul Sfant. De aceasta depinde mantuirea a milioane de suflete ale crestinilor ortodocsi. Sa nu ii dezamagiti. Putem sa ii iubim pe Copti si pe toti eterodocsii fara a face gesturi cultico-dogmatice care sunt in afara invataturii Sfintilor Parinti.

    preot Matei Vulcanescu

    Mitropolia Veriei, Nausei si Campaniei

    teolog drd.Marian Maricaru

  3. Luchian Savin

    Daca dragoste nu am nimic nu sunt!
    Parinte Matei si Parinte Adam si tinere doctorand, aveti carte dar n-aveti parte de…dragoste! Sf Nectarie de Eghina ne invata: “nu puneti dogma inaintea Dragostei.” Ori sfintiile voastre exact asta faceti.
    Aruncati cu pietre si ii judecati de parca L-ati “concediat” pe Hristos!
    Poate ca a fost o neintelegere acum 1600 de ani! Nu-I de mirare, arabii nu se inteleg ei intre ei din punct de vedere lingvistic, cum era sa se inteleaga cu europenii. Si daca a fost asa, de ce sa nu ii ajutam si pe ei sa se mantuiasca? Dar ma tem ca e invers.
    Poate ca au recunoscut Parinte Adam sinodul IV si nu stiti sfintiile voastre. Un proverb englezesc spune: “daca un copac intr-o padure din pustie a cazut si nu a fost nimeni acolo sa vada dar mai ales sa auda zgomotul puternic facut de copac in cadere, asta nu inseamna ca nu a cazut”

    Am citit cartea sau mai bine zis insemnarile Sfintiei voastre Parinte Matei “18 zile in Congo” si mi-am zis: “uite ce om plin de dragoste’” Imi zic acum: “uite ce m-am inselat!”

    Parinte Matei, va recomand un pelerinaj de-a lungul Pustiului Egiptului. O sa ramaneti surprins de credinta coptilor! Nici noi cu rusii, cu grecii laolalta nu avem numarul de sfinti mucenici pe care il au egiptenii! Timp de 700 de ani (cel putin) au casapit musulmanii la crestini egipteni in fiecare zi, in locuri diferite. Si o sa mai ramaneti surprins de un lucru care se pare va tulbura enorm: coptii va pot marturisi si va pot dovedi ca SUNT DIFIZITI! Da, sunt difiziti! Mergeti sa va lamuriti singur ca sa puneti capat acestei tulburari, si a sfintiei voastre si a altora, si mai ales a mea!

    Mergeti la Manastirea Sf Antonie cel Mare si spuneti-I sfantului ca el sau coptii sunt eretici.
    Mergeti la Man Sf Paisie cel Mare, cel care I-a spalat picioarele lui Hristos si vedeti cat de eretic este sfantul si calugarii din manastiri.
    Mergeti la Man Sf Mina si spuneti Sf Mina ca este eretic.
    O sa veniti cu un argument “tare” acum , ca si Parintele Adam si o sa-mi spuneti ca si piatra Inaltarii e la musulmani si nu slujesc lui Hristos. Asa e, parinte, nu slujesc lui Hristos.
    Dar oamenii astia care le ziceti monofiziti sau miafiziti de ce ar sluji ei unor sfinti difiziti??? Daca nu ar fi ei insisi difiziti???

    Acum cativa ani am fost la slujba de priveghere a Nasterii Domnului din Biserica Nasterii din Betleem. Am stat chiar pe transept, undeva in dreapta Altarului, unde se afla coloana cu chipul Mantuitorului pictat cu ochii inchisi. Toata noaptea Mantuitorul a inchis si a deschis ochii. La un moment dat, grecii s-au luat de copti urat de tot, cu tipete si urlete de ziceai ca acum se darama Biserica. Lucrul asta se intampla de cativa ani buni, dupa cum imi spunea un monah roman. Incidentul a durat cam 15-20 de minute, desigur s-a oprit la interventia securitatii palestiniene. In tot timpul asta am fost cu ochii pe ochii Mantuitorului! I-a avut tot timpul deschisi cat a tinut conflictul de parca ne-ar fi spus: sunt cu ochii pe voi! Repet: chipul Mantuitorului este pictat cu ochii inchisi!
    Trageti singuri concluzia!

    Am fost de cateva ori de Pasti sa iau Lumina Sfanta de la Mormantul Domnului. De cate ori am fost, nu a venit Lumina pana cand femeile etiopiene nu faceau zgomot din gura, scoteau sunete specifice traditiei lor. Un frate care s-a retras la Ierusalim de mai bine de 20 de ani si e nelipsit de la Lumina Sfanta in ziua Invierii mi-a marturisit acelasi lucru: ca “Lumina nu vine pana nu vin si araboaicele sa faca din gura” cum s-a exprimat batranul.
    Concluzia e una singura: daca Hristos ii iubeste, noi cine suntem sa nu ii iubim. Suntem lipsiti de dragoste dar avem mari pretentii de mantuire.

    Acum sa revin la Sinodul de la Calcedon. Parerea mea e ca a fost o mare neintelegere ATUNCI de vreme ce si ei ne-au considerat pe noi eretici, chipurile ca NOI nu recunoastem dubla fire a lui Hristos! Sau poate, vorba staretului de la Manastirea Sf Antonie cel Mare: si printre noi au fost si sunt schismatici!
    Daca coptii au recunoscut (din nou, acum si in stil birocratic, doar ca sa multumeasca pe unii ca sfintiile si fratiile voastre) Dubla Fire a lui Hristos si au semnat tratate de reunificare a Bisericilor, au semnat cu Patriarhia Romana, Patriarhia Greciei (cum? Nu stie sfintia voastra?? Pai tot englezul are o vorba: “there is always a reason behind”, poate nu degeaba sau intamplator Patriarhul Alexandriei l-a considerat Axios pe Patriarhul copt) Patriarhia Ierusalimului, Patriarhia Antiohiei, mai au de semnat DOAR CU cu Patriarhia Rusa, Patriarhia Constantinopolelui si Sf Munte, atunci cine sunteti voi sa ii judecati si sa ii loviti cu pietre? Cine suntei voi sa va judecati mai marii Bisericii voastre?
    Cu noi dar si cu ei e Dumnezeu!

    Si nu in ultimul rand am sa inchei cu un fapt care mi-a adus aminte de cuvintele Parintelui Arsenie Boca: “ce-ai spus, ti se va spune; ce-ai facut, ti se va face”.
    Eram in pelerinaj in Ukraina. Am batut la usa manastirii sa ne deschida. A venit monahul si ne-a deschis, cand am auzit ca suntem romani ortodocsi ne-a strigat in fata: “eretici!” si ne-a trantit usa in nas! Atunci pe data mi-am adus aminte de vorbele Parintelui Boca si de faptul ca majoritatea romanilor ii consideram pe copti eretici.

    Parinte Matei si Parinte Adam si frate tinere doctorand, incercati sa priviti cu ochii inimii duhovnicesti si nu cu ochii inimii de carne si veti vedea mai limpede lucrurile. Daca nu ii puteti accepta si iubi ca pe fratii vostri intru Hristos din cauza erorilor istoriei (nimeni nu e desavarsit aici pe pamant!), macar privitii ca pe fratii vostri creationali!
    Cum spune Parintele Rafail Noica: “daca imi iubesc aproapele ca pe mine insumi, atunci imi pasa si de mantuirea lui.”

  4. Luchian Savin

    Parintele Matei Vulcanescu :am gresit, aceasta este corectarea textului in limba romana, va rog sa puneti acest text in locul celui postat:
    Prea fericite Papa si Patriarh al Alexandriei si intregii Africi, Teodor
    Cu cea mai adanca dragoste si cu respect, as vrea sa exprim ingrijorarea mea si a multor clerici si laici, in privinta evenimentului petrecut la intronizarea patriarhului copt miafizit al egiptenilor. Desigur ca este foarte frumos sa simpatizam si sa ii iubim pe fratii nostri copti miafiziti.Cunosc necazurile prin care trec acestia intr-o tara musulmana, cunosc dragostea si marturisirea lor catre Hristos. Dar nu pot ei sa scoata granitele pe care Duhul Sfant le-a pus la Sinodul IV Ecumenic si la celelalte Sinoade Ecumenice, pentru ca acestea nu sunt granite omenesti, ci sunt granite pe care insusi Dumnezeu le-a pus intre Ortodoxie si eterodoxie. Incercarile omenesti de a uni pe necalcedonieni cu Biserica Ortodoxa nu pot avea rezultate daca acestia nu recunosc Sinodul al IV-lea Ecumenic si celelalte Sinoade. Din pacate, acestia se gasesc inca in afara Bisericii lui Hristos, si chiar daca mai marii Bisericilor noastre recunosc Tainele coptilor, aceasta nu insemna ca Duhul Sfant le recunoaste. Nu putem noi sa scoatem anatemele, pe care Duhul Sfant le-a dat ca sa stie acestia ca se afla in afara Bisericii Ortodoxe, si daca vor sa se intoarca trebuie sa primeasca Sinodul IV Ecumenic si toate celelalte Sinoade. Daca spunem ca Parintii de la Sinodul IV Ecumenic au gresit inseamna ca intreaga Biserica are la baza Ei o greseala, ceea ce este blasfemie si ateism. Acelasi Duh care a insuflat pe Evanghelisti sa scrie Evanghelia a insuflat si al IV-lea Sinod Ecumenic si toate Sinoadele Ecumenice. Gestul dumneavoastra, acela de a da o mitra si a spune “Vrednic este” patriarhului miafizit inseamna ca recunoasteti pe patriarhul coptilor ca patriarh adevarat. In felul acesta negati chiar indentitatea dumneavoastra de singur Patriarh Ortodox al Alexandriei si al intregii Africi. Ati negat institutia pe care o reprezentati. Aceasta nu este o problema de mandrie, ci este o problema de Adevar in Duhul Sfant. De aceasta depinde mantuirea a milioane de suflete ale crestinilor ortodocsi. Sa nu ii dezamagiti. Putem sa ii iubim pe Copti si pe toti eterodocsii fara a face gesturi cultico-dogmatice care sunt in afara invataturii Sfintilor Parinti.
    preot Matei Vulcanescu
    Mitropolia Veriei, Nausei si Campaniei
    teolog drd.Marian Maricaru

    Parinte, daca ti-o fi dat Hristos peste mana sa gresesti?

  5. pr. Matei Vulcanescu

    Arabii de la Sfantul Mormant care fac zgomot asteptand sa vina Sfanta Lumina sunt ortodocsi, nu etiopieni, nu egipteni miafiziti!
    Nimeni nu zice ca egiptenii miafiziti nu sunt oameni credinciosi, sau oameni buni si care se jertfesc pentru credinta lor. Numai ca mucenicii ereticilor nu sunt mucenici in ochii lui Dumnezeu conform Sfantului Vasile cel Mare si a Sfintelor Canoane. ( pentru mai multe informatii http://ortodoxiacatholica.wordpress.com/about/ )
    Raspunsul la nedumeririle domniei voastre se gasesc in textul de mai jos:
    Conform site-ului oficial al Patriarhiei Romane:

    “Biserica Ortodoxa Romana a dovedit o mare deschidere fata de acest dialog. A fost prezenta la aproape toate intrunirile neoficiale si oficiale (fara a IV-a neoficiala si a II-a si a III-a oficiala), prin prof. dr. Nicolae Chitescu, pr.prof.dr. Dumitru Radu, I.P.S. dr. Antonie Plamadeala, pr. prof. dr. Dumitru Staniloae si pr. prof. dr. Nicolae Necula.

    In sedinta Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, din 8-9 decembrie 1994, s-au acceptat in mod oficial textele celor doua declaratii comune. Astfel, Biserica Ortodoxa Romana a fost prima Biserica, care a aprobat oficial acest dialog dupa 1993.”

    Se pare ca cei care au adoptat aceste concluzii ale dialogului cu necalcedonienii, nu au fost deloc atenti la ceea ce au semnat:

    “„Atunci cand vorbim despre ipostasul unic si compus al Domnului nostru Iisus Hristos, nu vrem sa spunem ca in el se unesc un ipostas divin cu unul uman. Vrem sa spunem ca unul si vesnicul ipostas al celei de-a doua Persoane a Treimii si-a asumat omenitatea noastra, a naturii create, printr-un act care-l uneste cu propria sa natura dumnezeiasca necreata, pentru a forma o adevarata fiinta divino-umana, unita in mod nedespartit si neamestecat, naturile deosebindu-se una de alta, doar prin contemplare”. „Acest ipostas al Celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi, nascut mai inainte de toti vecii, din Tatal, este acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana si s-a nascut din Prea Sfanta Fecioara Maria”.”http://www.patriarhia.ro/ro/relatii_externe/dialog_intercrestin_1.html

    Prima formulare: “vorbim despre ipostasul unic si compus al Domnului nostru Iisus Hristos”nu este deloc clara, iar explicitatarea care urmeaza este si mai ambigua.

    Formularea “naturile deosebindu-se una de alta, doar prin contemplare” ar putea insemna ca firile (naturile) in Hristos sunt doar teoretice.

    In formularea “pentru a forma oadevarata fiintadivino-umana“se confunda notiunea “fiinta divino-umana” cu notiunea “fire divino-umana”, exact ca in formula ereticului Sever de Antiohia, anume fire compusa divino-umana.

    Formularea “este Acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana“ este iarasi impotriva invataturii Sinodului IV Ecumenic, pentru ca ipostasul Fiului nu “a devenit o fiinta umana” ci “si-a impropriat firea umana”. In Simbolul Niceo Constantinopolitan se spune ca Fiul ” S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om” – termenul grecesc “ενανθρωπησαντα”, care s-ar traduce mai exact cu “S-a inomenit” adica “a luat firea umana“.

    Patriarhul Senuda al III-lea, in cartea sa “Firea lui Hristos“, vorbeste despre o fire a lui Hristos, mergand pe linia ereziei lui Sever.In aceasta nuanta consta erezia miafizita. Conform lui Senuda, Hristos are o singura fire divino-umana, interpretand eronat ceea ce spune Sfantul Chiril al Alexandriei: “o fire a Cuvantului intrupat“. Formulare care, desi apartine unui mare Sfant al Bisericii, a fost evitata a se folosi de catre Sinodul IV Ecumenic, tocmai ca sa nu existe ambiguitati.
    Conform invataturii ortodoxe exprimate de Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica, Capitolul XVI,(Catre cei ce spun:Daca omul are doua firi si doua activitati, este necesar ca Hristos sa aiba trei firi si tot atatea activitati): “Tot ceea ce este comun si se observa in multi, fara ca sa fie in unul mai mult, iar in altul mai putin, se numeste fiinta. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singura fire a oamenilor, pentru ca orice om este compus din suflet si corp. Despre ipostasa Domnului insa, nu putem spune o singura fire, caci fiecare din firi pastreaza, si dupa unire, insusirea fireasca si nu este cu putinta sa gasim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire si omenire, acelasi si Dumnezeu si om.”

    In cheia Sinodului de la Calcedon, fraza Sfantului Chiril poate fi inteleasa astfel:o fire dumnezeiasca unita cu natura umana, adica doua firi. Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica, III, capitolul 8 spune: Deoarece (firile) sunt unite dupa ipostas si au intrepatruderea reciproca, sunt unite fara amestecare, pastradu-si fiecare propria sa deosebire naturala.” iar in capitolul 3 spune: “Daca Hristos ar fi dintr-o singura fire compusa, si daca este deofiinta cu Tatal, atunci va fi si Tatal compus si deofiinta cu trupul, lucru absurd si plin de toata blasfemia“. Iar Sfantul Maxim Marturisitorul spune: “nu este ingaduit a se spune ca Hristos e o fire compusa, pentru ca ar insemna ca si Trupul lui Hristos e de o varsta cu dumnezeirea” (Sf Maxim Marturisitorul, Epistola catre Ioan Cubicularul…Impotriva lui Sever, PSB81, p85-86).

    In Minei la Slujba Sfintilor Parinti celor din Calcedon, la Utrenie, cantarea 6 scrie: Chiril pe Hristos propovaduieste in doua firi, si in doua lucrari, eresul lui Sever celui fara de minte biruind”.

    Impotriva Sinodului IV Calcedon au fost “ridicate anatemele”

    „Ridicarea anatemei in contextul dialogului dintre Biserica Ortodoxa si Biserica Orientala Ortodoxa este bazata pe Declaratia hristologica comuna de la Chambésy si urmareste inlaturarea obstacolelor in vederea comuniunii eclesiale depline”. http://www.patriarhia.ro/ro/relatii_externe/dialog_intercrestin_1.html

    Intrebarea sincera este: De ce coptii, siroiacobitii si armenii nu accepta formularea Sinodului IV Ecumenic de la Calcedon?

    Raspunsul il gasim in cartea “Firea lui Hristos” a patriarhului copt Senuda al IIIlea, in care se spune negru pe alb ca ca noi ortodcsii suntem eretici nestorieni!

    “Odata acceptat acordul comun privind hristologia, urmeaza acordul comun liturgic. Desi acum nu exista o separatie dogmatica, realizarea deplinei comuniuni ramane un ideal. Se pare ca Bisericile Orientale Ortodoxe nu au suficient curaj in a recunoaste categoric si deplin hotararile Sinodului al IV-lea ecumenic, probabil si imprejurarilor istorice date, iar celelalte Biserici Ortodoxe intarzie ratificarea oficiala a dialogului. In subcomisia liturgica este numit din partea Bisericii Ortodoxe Romane pr.prof.dr. Nicolae Necula.” http://www.patriarhia.ro/ro/relatii_externe/dialog_intercrestin_1.html

    Ce usor au trecut comisiile ortodoxe peste Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon! Observam totodata ca partea miafizita (coptii, armenii si sirienii) a fost mult mai serioasa in a abordarea ei eretica, si chiar de admirat, pentru ca, desi partea ortodoxa s-a grabit sa “ridice anatemele” de pe ereticii condamnati de Calcedon, coptii au spus ca nu poate fi valabila si reciproca, anume ca miafizitii nu vor ridica anatemele asupra Sfintilor Parinti de la Calcedon! Chiar daca miafizitii ar vrea sa “ridice anatema” problema ramane, pentru ca este o anatema invalida, iesirea de sub anatema se face prin primirea invataturii ortodoxe, nu prin ridicarea magica a anatemelor, fara suport dogmatic.

    Cartea patriarhului miafizit Senuda ramane ca reper pentru noi ortodocsii, ca sa intelegem ca nu avem nimic in comun cu miafizitii, si nu e vorba de nici o neintelegere terminologica.

    Sinodul Bisericii Locale Sarbe a adoptat ca act oficial cartea domnului Jean-Claude Larchet, “Personne et Nature”, text foarte bine documentat in care se demonstreaza patristc faptul ca necalcedonienii sunt in continuare eretici.

    In urma celor expuse mai sus cred ca ar fi cazul ca Biserica Ortodoxa Romana sa respinga documentul acceptat oficial in 8-9 decembrie1994, prin care se pune intr-o anumita masura sub anatema Sinodului IV Calcedon si a urmatoarelor Sinoade Ecumenice.

    Personal resping ceea ce a semnat Sinodul BOR prin care ii recunoaste pe necalcedonieni ca ortodocsi, pentru ca simpla acceptare tacita a acestui fapt imi pericliteaza mantuirea.

    preot Matei Vulcanescu

Comentariile sunt închise.