Ziarul turcesc „Sabah”:
„Biserica Ortodoxă a Maicii Domnului din Constantinopol, ultima speranță a turcilor musulmani !”
„Nu vrem să mai fim musulmani. Vrem să fim creștini”
de Stratis Hristodulu
Turcii le spun vizitatorilor eleni: „pământul acesta este al vostru”.
Fanatismul islamiștilor din Turcia nu permite diferențierile mai ales în…materie de religie.
Ceea ce nu s-a reușit prin „zeïmpekiko și cumetrii”, a reușit Ortodoxia, pentru că este evidentă pentru mulți turci esența ortodoxiei.
Chiar dacă puținii selgiuicizi au schimbat caracterul etno-religios a milioane de eleni (din Asia Mică, Tracia, Pont etc.), care cu forța sau din interese proprii au fost islamizați chiar și numai în exterior, astăzi o religiozitate ortodoxă ascunsă este manifestată de urmașii lor. Cripto-creștinii constituie pentru Patriarhie o turmă ascunsă de victime tragice a unei conduceri samavolnice de secole.
Trăiesc peste tot! Mai ales în Pont unde probabil sunt două milioane!
Biserici părăsite funcționează și deodată se umplu de cripto-creștini care se împărtășesc în mod conștient, postesc chiar și de ulei în zilele rânduite din Postul Mare. Tinerii scriu pe pereți lozinci cu teclifuri:
„Nu vrem să mai fim musulmani! Vrem să fim creștini!”.
Turcii le spun vizitatorilor eleni: „Pământul acesta este al vostru”. Hos geldiniz! Paznicii de monumente le spun elenilor să nu plătească bilet pentru că „acestea sunt ale voastre”. Consideră că nu au binecuvântare de la Dumnezeu pentru faptul că au nedreptățit pe greci, furându-i și persecutându-i, acesta fiind și motivul pentru care nu văd progresul! Înțeleg că trăiesc într-o țară în care toate sunt elinești! Istoria, monumentele, orașele, cultura și cel mai important este că majoritatea covârșitoare a acestora conștientizează că prin venele lor curge sânge grecesc!
Întâmplări multe! În Biserica Sfânta Treime Stavrodromi din Constantinopol, părintele Dositei a întâlnit o tânără turcoaică care, aruncând obolul în pangar, a aprins o lumânare, s-a închinat la icoane, explicând părintelui: „Îmi plac ale voastre”! În fiecare vineri când se ține slujbă la mănăstirea Schimbării la Față vin mulți turci. În insula Antigoni cinstesc pe Sfântul Gheorghe aducând la mănăstire ulei, lumânări, bani pentru minunile pe care le face. Mulți turci, în împrejurările dificile din viața lor, apelează la unul din cele 40 de izvoare sfințite ale Cetății, în Baloukli, cerând ajutorul. De la Maica Domnului din Vefa, la fiecare început de lună, sute de turci iau aghiasmă, iar de Anul Nou locul devine neîncăpător pentru miile de închinători. Aproape de Sfânta Sofia, la Sfântul Therapon în fiecare luni un preot ortodox citește continuu rugăciuni „musulmanilor” care cer spovedanie. Apa sfințită din peștera Sfântului Dumitru din Xirokrini este plină de cârje și de votive de la turcii, chiar și din Erzurum, care au fost vindecați.
Merg la biserică, cer să se împărtășească, cinstesc crucea, mulțumesc preotului care le binecuvintează copilul bolnav, iubesc mai ales pe Aziz Nikola (Sfântul Nicolae)! O femeie turcă ține de 50 de ani candela aprinsă în Biserica Sfinților Arhangheli din Moshonisi!
În ziarul „Sabah” se scrie: „Refuncționarea Școlii Patriarhale din Halki este o cerere extrem de logică”, iar ziaristul Tsantar susține „ecumenicitatea Patriarhiei care este valabilă din 451…”. G. Tzivaoglou menționează că spânzurarea Patriarhului Grigorie al V-lea a fost o greșeală fatală. Banca turcească a prezentat o publicație despre Bizanț care conține și cuvântul Sfântului Vasile către tineri! În Turcia Bisericile Ortodoxe nu plătesc curentul electric așa cum se întâmplă în Grecia. Sunt scutite!
Surse turcești, în cercetarea lui N. Hiladaki, dezvăluie că în Mănăstirea Pantocrator din Kerati, unde s-au aflat mormintele împăraților Comnen și Paleologul, se află în prezent cartierul Fatih, centrul islamiștilor fanatici și că mulți turci obișnuiesc să aprindă lumânări și să arunce bani într-unul din morminte, în ciuda semnului de avertizare care interzice strict acest obicei.În același cartier exista Biserica bizantină a Sfinților Apostoli. Deasupra ruinelor ei a fost construită o moscheie, iar în urma reparațiilor a fost deschis mormântul lui Mohamed Cuceritorul a cărui mamă a fost creștină – probabil de origine elenă. S-a constatat, de asemenea, că una din trape ducea în încăperea subterană a vechii Biserici, dovedindu-se astfel că Mohamed a fost îngropat într-o Biserică Ortodoxă, în timpul unor împărați bizantini! Mărturiile indică faptul că la sfârșitul vieții sale a îmbrățișat creștinismul, lângă mormântul său găsindu-se o cruce și o icoană a Maicii Domnului! Biserica Sfânta Irina, de lângă Sfânta Sofia, nu a fost făcută niciodată moschee. Mohamed a lăsat-o să funcționeze normal de dragul mamei sale creștine! Toate acestea preocupă de ceva vreme mijloacele turcești de informare. Revista „Aktouel” din Sabah a prezentat articolul: „Cuceritorul a fost creștin?”!
Retrospectiva turcească săptămânală a valorilor menționează: „Se întorc la rădăcinile lor religioase”! Atrage atenția că în 3 ani au fost distribuite 8 milioane de Evanghelii (incil) în limba turcă, în timp ce în mod vizibil se botează mulți descendenți musulmani creștini din neamurile elene islamizate care și-au descoperit rădăcinile creștine! Ziarul „Sabah” oferă un titlu: „Biserica Maicii Domnului din Constantinopol, ultima speranță a turcilor”! O numește „Ușa speranței”, loc de închinare și de rugăciune în problemele turcilor, unde, prin venirea lor masivă, la începutul fiecărei luni se creează îmbulzeală! Faima Maicii Domnului s-a răspândit pretutindeni, iar turcii – chiar și celebritățile – vin să aprindă lumânări, să sărute mâna preotului ortodox, mărturisind că acolo este casa lui Dumnezeu pentru că se fac minuni!
La Arhanghelul Mihail din Sevasteia, se menționează în Sinaxare despre peștii mici din izvorul sfințit care scobeau trupurile bolnavilor, primind vindecări miraculoase. Biserica a fost distrusă în secolul al XV-lea, dar astăzi apa sfințită este folosită cu aceleași proprietăți terapeutice atrăgând mulți europeni. În ziarul „Star” se scrie: „Femei turce cu batice merg la Biserici”, aprind lumânări, fac făgăduințe, cer binecuvântarea preoților cuprinși de mirare, se închină la icoane, cer ajutorul sfinților (toate acestea fiind interzise de islamism), constatând o întoarcere la bisericile ortodoxe grecești și la izvoarele sfințite unde turcii își găsesc refugiul! Ziarul „Miliet” menționează că prin grija primarului turc, a fost sărbătorită cu evlavie pomenirea Sfântului Nectarie în Silivria cu participarea masivă a „musulmanilor”!
În ultimii ani s-a permis la sărbătoarea Dumnezeieștii Arătări să fie aruncată crucea în Vosporo. Cel mai mult s-au bucurat pescarii turci, care credeau că peștii s-au împuținat, pentru că grecii nu mai aruncau de Bobotează crucea în mare!
Ziarele turcești menționau că o tânără turcoaică s-a scufundat îmbrăcată în Keratio împreună cu creștinii pentru a prinde crucea, dând interviu că a dorit să cinstească sărbătoarea grecilor și că o va face iarăși pentru a lua binecuvântare! Ziarul turcesc „Hurryet” primul în circulație a publicat cu câțiva ani în urmă că primarul turc, candidat al partidului de guvernământ islamic a cerut binecuvântarea Patriarhului, participând la Sfânta Liturghie a Bunei Vestiri a Maicii Domnului pe 25 martie!, și a vorbit public jurnaliștilor turci despre sfințenia liderului ortodox, căruia i-a oferit un trandafir…”!
Pe canalele turcești de televiziune se prezintă Meteora, Mystras, psalmodii, viețile sfinților etc. Se transmit emisiuni despre turci care pictează icoane și se relatează că în afara Ankarei, în catacomba istorică a vechilor creștini, vin în număr mare închinători cu credința că vor fi ajutați în viața lor, aprinzând lumânări acolo unde în vechime se adunau creștinii. În afara Adanei într-o catacombă unde s-au sfințit 7 tineri creștini vin închinători turci și tămâiază, considerând locurile sfinte pentru minunile mari care se fac, ceea ce islamul interzice. În Tars, Biserica Sfântului Apostol Pavel este loc de închinare, se aprind candele, se sărută icoane, se bea aghismă pentru sănătate și toate acestea sunt considerate sfinte. Pe 24 septembrie, în Prinkipo, îl cinstesc pe Sfântul Mucenic Gheorghe.
Zeci de mii de închinători de la capătul Turciei îmbracați în costume tradiționale, chiar și cei mai în vârstă, merg desculți de pe țărmuri, urcând până în vârf unde se află biserica, la o serbare fără precedent. Fac făgăduințe, atârnă zdrențe în copaci, respectă o tradiție cu fire de ață, așteaptă la cozi interminabile timp de 5 ore pentru agheasmă și binecuvântarea preotului ortodox, aprind lumânări, ating icoane, cred în puterea crucii!
Turcii scriu cărți literare: „Constantinopol a fost numele tău…cu poporul tău evlavios, Biserici, mănăstiri, izvoare sfințite, icoane, monahi și îngeri, ai fost capitala unui imperiu. Constantinopol, numele tău…”
Să vadă acestea în țara noastră „puținii” care au făcut o modă din a război Biserica.
Sursa: Graiul Ortodox
( Ziarul «Democratul» din Lesvos, 25-12-2008
http://www.dimokratis.gr/index.php?id=6091&view_option=subject&year=08
Traducere: Oana Paraipan)
Slava Tie, Doamne!
De fapt si grecii sunt niste uzurpatori, sangele celor din Antalia este de trac get-beget de asta si aceasta expresie s-a pastrat si in limba turca…
@cris
AMIN!
Sa stii ca grecii au avut mult mai mult de suferit in perioada Imperiului Otoman decat noi romanii care nu am ajuns pasalac( cu mici exceptii Dobrogea si Banatul). In tarile care devenisera pasalac, cum a fost cazul Greciei, nu se mai auzeau clopotele bisericilor, grecii erau obligati sa-si dea copii ca ieniceri si poate asa se explica faptul ca foarte multi turci au la origine sange grecesc. Tarile Romane erau ca oaza a crestinatatii, iar domnitorii nostri au refuzat sa dea copii ca ieniceri si au putut asta din cauza faptului ca aveau independenta fata de Poarta. Bulgarii se mangaiau doar auzind clopotele bisericilor batand pe malul romanesc al Dunarii, pt ca la ei ca in orice tara condusa direct de turci, bisericile erau distruse, si crestinii nu avea voie sa-si manifeste credinta. Asa ca este usor sa dai cu pietre intr-un popor si sa-l numesti uzurpator. Este o mare minune ca desi au avut o istorie zbuciumata in care secole intregi nu au putut sa-si manifeste ortodoxia decat pe ascuns, si in care a adus lui Dumnezeu mii de mucenici, ei au ramas totusi ortodocsi, ba mai mult Biserica Greciei prin Sf Munte Athos este centru Ortodoxiei.
Doamne ajuta! Ma bucur ca turcii cinstesc ortodoxia si nadajduiesc ca se vor converti din ce in ce mai multi la dreapta credinta.
Un lucru insa nu il simpatizez, si anume filetismul si fanatismul etnic exclusivist al grecilor.
Sa lamurim clar un lucru: ortodoxia nu inseamna grecism.
Grecii sunt doar o parte a ortodoxiei, EGALA, alaturi de romani, bulgari, sarbi, rusi si ceilalti ortodocsi din celelalte popoare.
Constantinopolul NU a fost doar grecesc! Constantinopolul a fost capitala Imperiului Roman de Rasarit, care cuprindea mai multe popoare. Grecii au cautat mereu sa ii grecizeze sau sa ii extermine pe ceilalti locuitori ai Imperiului Roman si acest fanatism etnic al lor este un mare pacat.
Cred ca ei ar trebui sa ii iubeasca pe ceilalti frati ortodocsi si sa inceteze cu aceste idei de „superioiritate greceasca”.
Interesati-va si voi cat de persecutate si supuse agresiv asimilarii sunt chiar si astazi comunitatile de AROMANI SI BULGARI din Grecia… Turcii nu i-au omorat sau asimilat pe aromani in sute de ani de ocupatie cum au facut-o „fratii ortodocsi greci” in nici 100 de ani.
…şi se bucură grecii de moştenirea noastră, creaţie a strămoşilor noştri !!!
Ce creatie a noastra. De unde ai scos asta? Asia mica a fost locuita din cele mai vechi timpuri de greci. Deci despre ce mostenire a noastra vorbesti?
Grecii traiau de mii de ani in Asia Mica. Venirea Otomanilor a dus la islamizarea multor greci, dar si la prigonirea si martirizarea a unui numar si mai mare de greci.Mai tarziu se stie ca au fost dati afara din propria tara prin schimbul de populatii din anul 1923. Poate ai dreptate ca in Constantinopol nu erau numai greci, pt ca fiind capitala Bizantului, atragea lume din intreg teritoriul Imperiului tot asa cu Bucurestiu e plin de romani din toate zonele Romaniei. Dar cultura acelui imperiu era greaca ca vrem sau nu sa recunoastem. Intr-adevar grecii tind sa nationalizeze Ortodoxia, lucru ce este total gresit, pt ca nu ei sunt singurul popor cu adevarat ortodox. Dar poate au devenit asa datorita istoriei zbuciumate prin care au trecut, si care i-a fortat mai mult decat pe altii sa-si apere cu mai multa tarie identitatea, iar Ortodoxia a fost pt ei in acele secole de subjugare otomana mangaierea si intarirea lor. Natioanlismul si credinta lor ortodoxa au crescut impreuna in vremuri tulburi. Sigur ca aceasta mandrie a lor nu mai este jutificata astazi, dar este o reminiscenta a ceea ce au patimit in trecut. Si la noi ardelenii sunt mai nationalisti si poate mai ancorati in Ortodoxie, din cauza faptui ca ei au patimit mai mult decat noi cei din afara Lantului Carpatic. Ma refer la perioada indelungata in care au fost sub Imperiul Austro- Ungar, perioada in care au fost tratati ca niste slugi in propria tara, perioada in care Ortodoxia era un cult nepermis, iar catolicismul sau protestantismul au fost impuse uneori cu forta. Eu consider ca sunt mai de aprecia grecii care-si iubesc cu o mandrie feroce tara si Biserica, si se unesc cu totii de la mic la mare in jurul acestor idealuri, decat noi romanii care tindem mai mult spre departare de Biserica, spre indiferenta vizavi de politicile anticrestine ce ni se impun, si spre neunitate atunci cand este necesar sa se ia atitudine la noi functioneaza vorba ceea ” sa moara si capra vecinului” si exemplele pot continua.
Expresia get- beget, ca si spaga, bacsis, baclava stiam ca sunt de origine turca nu traca. Cuvinte de origine daca ar fi: viezure, aidoma, bordei, caciula, mamaliga, ciocarlie, bordei, vatra etc.
VICTOR
Iata ce zice Christos Yannaras despre filetism.
Situl web Gindire ortodoxa reproduce intr-un articol un fragment din cartea teologului ortodox grec Christos Yannaras Adevarul si Unitatea Bisericii (Sophia, 2009) in care autorul se apleaca asupra unor concepte discutate rareori in literatura ortodoxa.
Drumul dintre acestea, etnofiletismul, sustine ca Biserica trebuie sa fie organizata pe baza etnicitatii si a rasei, nu a geografiei si a traditiilor/canoanelor stablite.
A vorbi despre filetism in spatiul ortodox este ca si cum ai aminti de funie in casa apinzuratului. Aceasta erezie, condamnata de un sinod ortodox organizat la Constantinopol de Patriarhul Ecumenic Antim VI, in 1972, continua sa faca ravagii in spatiile in care ortodoxia este majoritra (si, trebuie sa recunoastem, de asemenea in anumite spatii majoritar catolice sau protestante). Cu toate acestea, prea putini teologi ortodocsi au curajul de a ataca acest subiect delicat, iar cei care o fac risca sa intre in dizgratia ierarhiei.
Yannaras nu are insa asemenea temeri si vorbeste fara ocolisuri.
Etnofiletismul, daca nu cumva chiar neaga, in orice caz intuneca adevarul legat de asumarea firii umane universale de catre Hristos, adevarul legat de ,,adunarea intr-un singur a fiilor lui Dumnezeu, care mai inainte erau ,,imprastiati” (fie dupa criterii ,,naturale”, fie dupa criterii modale, adica filetiste si nationaliste). Pentru etnofiletism, acel ,,unul singur” al intrunirii si unitatii eclesiale nu constituie firea teandrica a lui Hristos, manifestarea trupului comuniunii dintre vii si morti in fiecare sinaxa euharistica locala, al carei cap vazut este un episcop – ,,icoana si in locul” unicului Hristos. Nu se refera la ,,singura” mantuire, la ,,singurul” si unicul mod de existent ,,dupa adevar” al ,,stramosului” Adam, cel impreuna-inviat cu Hristos. Ci se refera la o ,,singura” natiune, la un ,,singur” neam, dimpreuna cu diaspora sa din intreaga lume. In ultima instanta, se refera la persistenta obsesiva in fragmentarea firii umane, in ,,neasumatul si nevindecatul” firii umane.
Mai mult Scopul statului bizantin nu a fost materia (prosperitatea materială, dezvoltarea materială, exploatarea materială a resurselor profitabile, a apelor şi a solului, impunerea prin forţă, cuceririle). Scopul Bizanţului a fost înalt, ceresc, superior şi celui imaginat în Statul (Πολιτεία) lui Platon, care a încercat să-l materializeze, dar a eşuat. Scopul Bizanţului a fost aplicarea, propovăduirea şi răspândirea Sfintei Evanghelii, creştinarea şi civilizarea popoarelor barbare.
Sunt de acord cu ce spui.
Iti recomand acest documentar facut de rusi.
The fall of an empire—the Lesson of Byzantium
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=f1CWG-2GLU4
Acesta este site-ul oficial al celor care au realizat documentarul.
http://vizantia.info/docs/73.htm